Razmisli - kad piješ, ne vozi

 U Hrvatskom novinarskom društvu održan je okrugli stol na kojem su predstavljeni rezultati istraživanja o navikama konzumiranja alkohola u Hrvatskoj. Iako se čini nespojivim, istraživanje je pokrenula Zagrebačka pivovara pod geslom „Razmisli“, a jedna se od faza kampanje odnosila na vozače pa stoga i nosi drugio dio naziva „Kad piješ, ne vozi“.

O rezultatima i ciljevima istraživanja, kao i o kampanji, govorili su: prof. dr. sc. Dejana Bouillet, socijalna pedagoginja, Darko Grac, policijski službenik za prometnu prevenciju iz Odjela za sigurnost cestovnog prometa, Damir Novak , voditelj preventive u HAK-u, prof.dr. Vida Demarin, predstojnica Klinike za neurologiju KB "Sestara Milosrdnica", prim. dr. sc. Marina Kuzman, iz Službe za zaštitu zdravlja mladih i prevenciju ovisnosti (HZJZ) i Tina Puhalo Grladinović, voditeljica Korporativnih komunikacija Zagrebačke pivovare Prof. dr. sc. Dejana Bouillet kaže da alkohol rjeđe konzumiraju žene, starije osobe, umirovljenici, nezaposleni, kućanice, osobe nižeg stupnja obrazovanja i lošijih prihoda. Također je kazala kako je među mladima uvriježeno mišljenje o alkoholu kao kazalizatoru dobre zabave, s čime se slaže i dobar dio ispitanika koji se konzumiranjem alkohola opušta od svakodnevnih briga. Među konzumentima je 48,3 posto konzumenata piva, 70,4 posto konzumenata vina i 33,5 posto konzumenata žestokog pića. Jednom tjedno i češće alkohol konzumira 39,3 posto konzumenata, a nešto više od 10 posto ispitanika čini to svaki dan. Motivi konzumiranja pojedinih pića međusobno se razlikuju, iako su zabava i prehrambene navike prevladavajući motivi konzumiranja svih analiziranih pića (pivo, vino i žestoka alkoholna pića).

Darko Grac, policijski službenik za prometnu prevenciju  iz Odjela za sigurnost cestovnog prometa kaže kako je u 49.000 prometnih nesreća do 11. mjeseca ove godine, u 8.000 nesreća uzrok bio alkohol. Mladi vozači pod utjecajem alkohola sudionici su 26,1 posto svih nesreća, dok ih je 24,7 posto iz tih nesreća poginulo, a 32,2 posto ih je teško ozlijeđeno. Grac je poručio kako će policija posebice tijekom blagdana biti usmjerena na pojačano poduzimanje preventivnih, ali i represivnih, mjera spram najtežih prekršitelja, kako bi se smanjio broj smrtno stradalih u prometnim nesrećama. Vožnja pod utjecajem alkohola najčešće izaziva lažan osjećaj sigurnosti, dok se najčešće nesreće događaju zbog pogrešnih procijena udaljenosti, prolaska kroz crveno svjetlo, nepoštivanja prednosti prolaza te nepravilnih pretjecanja, kaže Grac. Iznoseći pozitivne primjere svojih kolega Grac navodi kako je ipak dio mladih vozača osvješten kad je riječ o upravljanja vozilom u pijanom stanju: „Naši prometni policajci često zaustave vozilo s pet mladih veselih putnika, nakon čega se alkotestiranjem utvrdi da je vozač potpuno trijezan. Naime, obično se o međusobno dogovore da onaj koji tu subotu vozi - ne pije!“ Nakon konzumiranja alkohola vozači često nisu svjesni mogućih pogubnih posljedica, kaže Grac te dodaje kako se rizik za nesreću s 0,5 promila u krvi povećava dva puta, s 0,8 - deset puta, s 1,0 - trideset pet puta, a rizik za prometnu nesreću povećava se čak 80 puta s 2,0 promila alkohola u krvi.

Prim. dr. sc. Marina Kuzman - iz Službe za zaštitu zdravlja mladih i prevenciju ovisnosti (HZJZ), kaže kako mladi puno očekuju od toga kad popiju. U prvi doticaj s alkoholom dolaze najčešće od svojih najbližih u obitelji kada im se alkohol nudi pod poznatim parolama: „Sad već možeš, sad si već velik“. Marina Kuzman je također istaknula kako sama poruka o apstinenciji radi nje same nije potpuna poruka. Mladi ne prepoznaju rizike jer imaju pozitivna očekivanja od alkohola, kaže Kuzman. Prof.dr. Vida Demarin, predstojnica Klinike za neurologiju KB "Sestara Milosrdnica", kaže da alkohol i vožnja nikako ne idu zajedno. Alkohol stvara osjećaj euforije, bez jasne kontrole, pri čemu vozači često imaju problema s koordinacijom, zamagljuje im se vid i imaju veliki osjećaj pospanosti što bitno utječe na njihovu kogniciju. Demarin je rekla kako puno jače simptome i s manjom količinom popijenog alkohola imaju žene. Podsjetivši na australski slogan: “Pijenje ubija mogućnost vožnje“, Demarin je rekla kako je niz istraživanja magnetnom rezonancom pokazalo da se nakon prikazanih slika muke i prijetnje kod većine ispitanika aktivira područje mozga za strah, pri čemu je većina užasnuto reagirala.

Fokus kampanje „Razmisli“ u sljedećoj će goditi biti vezan uz konzumaciju alkohola i maloljetnike. Tim povodom Tina Puhalo Grladinović rekla je da Zagrebačka pivovara ima odgovornost, obavezu ali i cilj poticati odgovorno i umjereno konzumiranje piva. „Podržavamo postojeća zakonska dobna ograničenja za konzumaciju alkohola i nadamo se da će i ova naša kampanja pomoći u edukaciji mladih o iznimno štetnom djelovanju prekomjernog pijenja alkohola u bilo kojoj dobi“, poručila je Puhalo Grladinović.

 


Stranica