Sigurna vožnja na dva kotača

Foto: Ilustracija

Dolaskom ljepšeg vremena i povoljnih uvjeta za vožnju motocikala i mopeda aktualizira se problem sigurnosti te skupine sudionika u prometu, odnosno ljubitelja vožnje na dva kotača.  

Vozači motocikala i mopeda, nakon zimske stanke, nastoje nadoknaditi „propušteno vrijeme“, zanemarujući pri tome sigurnosne aspekte prometa, svoje neiskustvo ili eventualni gubitak prethodno stečene rutine u vožnji, ali i činjenicu da se i ostali vozači moraju priviknuti na njihovu ponovnu prisutnost u prometu. Ujedno se zanemaruju i elementi osobne zaštite, te se tijekom prvih toplijih dana učestalije može zamijetiti vozače mopeda i motocikala koji ne koriste zaštitnu kacigu.

Analizom podataka o ukupno 3.561 prometnoj nesreći, u kojima su tijekom 2011. godine sudjelovali vozači mopeda i motocikala, vidljivo je da je u odnosu na prethodnu 2010. godinu broj prometnih nesreća veći za 356 ili 10 posto. U tim prometnim nesrećama smrtno je stradalo 86 sudionika na motociklu i mopedu, što je za 22,9 posto ili 16 sudionika više, a ozlijeđeno je i 9,5 posto sudionika više (teško za 4,8 posto, a lakše za 11,3 posto više).

Ujedno je ovo jedina kategorija sudionika u prometu kod koje je tijekom 2011. godine došlo do znatnog povećanja broja smrtnog stradavanja.

Što se tiče korištenja zaštitne kacige, i vozača i putnika na mopedima i motociklima, proizlazi da tijekom 2011. godine 14,1 posto sudionikaprometnih nesreća na motociklima i mopedima nije koristilo zaštitnu kacigu, što je unatoč pozitivnom pomaku u odnosu na 2010. godinu još uvijekza 2 posto ispod cilja zacrtanog Nacionalnim programom sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske 2011. do 2020. godine, gdje se teži 98 postotnom korištenju zaštitnih kaciga. Razmotrivši zasebno samo podatke o korištenju zaštitne kacige kod smrtno stradalih sudionika iz ove skupine, proizlazi da čak 23 ili 26,7 posto od 86 smrtno stradalih nije koristilo zaštitnu kacigu.  

Detaljnijom analizom prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikala, zaključuje se da je njihovo stradavanje prvenstveno posljedica bezobzirnog kršenja prometnih propisa i nepridržavanja osnovnih načela sigurnog ponašanja u cestovnom prometu, kako njih samih, tako i vozača ostalih vozila.

S obzirom na navedeno, a u cilju smanjenja broja i posljedica prometnih nesreća u kojima sudjeluju vozači motocikala i mopeda, policija će poduzimati sljedeće aktivnosti: 

  • s predstavnicima moto udruga provest ćezajedničke preventivno-edukativne aktivnosti usmjerene na zaštitu vozača i putnika na mopedu i motociklu, u što će biti uključeni i instruktori vožnje, kontrolori tehničke ispravnosti iz stanica za tehnički pregled, serviseri mopeda i motocikala i dr., 
  • na mjestima gdje se okupljaju vozači mopeda i motocikala, kao i prilikom moto skupova, motorijada i dr. održavat će se prigodne radionice, izložbe i prezentacije o sigurnom sudjelovanju u prometu, odnosno kod ovih vozača, ostvarivanjem neposrednog kontaktakroz razgovor i diskusiju,propagirati poželjno ponašanje u prometu, 
  • u srednjim školama, zajedno s predstavnicima moto udruga i auto-škola, organizirat će se predavanja na spomenutu temu, kako bi se ova populacija senzibilizirala za problem stradavanja vozača i putnika mopeda i motocikala i kako bi se ujedno promoviralo poželjno ponašanje u prometu, 
  • za vrijeme trajanja povoljnih meteoroloških uvjeta za sudjelovanje u prometu povećanog broja vozača motocikala i mopeda, posebno u dane vikenda, postupanje policijskih službenika maksimalno će se usmjeriti na nadzor i sankcioniranje prekršaja te skupine sudionika u prometu, kao što su: prekoračenje dopuštene brzine kretanja vozila, nekorištenje zaštitne kacige, prisutnost alkohola u organizmu, istek valjanosti prometne dozvole, tehnička neispravnost vozila, oduzimanje prednosti prolaska, nepropisno obilaženje, pretjecanje i mimoilaženje, upravljanje prije stjecanja prava i posjedovanje odgovarajuće vozačke dozvole, propisno postavljanje i vidljivost reg. oznake i dr., 
  • kako pojedini vlasnici svoje mopede preinačuju na način da otklanjaju tehničku blokadu krajnje brzine kretanja, te time omogućavaju razvijanje brzine znatno veće od tvornički deklariranih, odnosno zakonom propisanih, u svim situacijama koje ukazuju na tu mogućnost, u suradnji sa stanicama za tehnički pregled vozila obavljat će se i izvanredni tehnički pregledi mopeda, kontrolirajući pri tome krajnju brzinu i razinu buke koju stvaraju u vožnji.

U provođenje ovih aktivnosti uključit će se maksimalan broj policijskih službenika, te će se koristiti uređaji i oprema za nadzor i kontrolu prometa. 

Naposljetku, naglašavamo obveze i odgovornost roditelja mladih osoba koje koriste motocikle i mopede, odnosno apeliramo na roditelje da, prije same kupnje mopeda i motocikla, poduzmu sve potrebne predradnje (polaganje vozačkog ispita, obavljanje tehničkog pregleda i registracije vozila, provjeru tehničke ispravnosti vozila, kupnju zaštitne kacige i druge potrebne zaštitne opreme), kako bi novi vozači bili što zaštićeniji i osposobljeniji za sigurno sudjelovanje u prometu.

Ujedno skrećemo pozornost i ostalim vozačima na pojačanu prisutnost ove kategorije sudionika u prometu, te ih pozivamo na pojačani oprez prilikom uključivanja u promet, pretjecanja, obilaženja, polukružnog okretanja, skretanja, prestrojavanja i zaustavljanja, odnosno na povećanu opasnost oduzimanja prednosti prolaska motociklistima. Posebno naglašavamo i podsjećamo na zakonsku obvezu davanja pokazivača smjera prije započinjanja obavljanja ovih radnji, kako bi jasno i pravovremeno upozorili druge sudionike u prometu o svojoj namjeri.



Pisane vijesti