Zimski uvjeti na cestama

Na mokrom, djelomično zaleđenom kolniku ili kolniku prekrivenom snijegom bitno je povećan rizik pretjecanja.
Zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom.
Vozač motornog vozila dužan je, prije uključivanja u promet, očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg na vozilu.



 

 Foto: Ilustracija

 

 

 

 

Podsjećamo i savjetujemo

Zimski uvjeti na cestama su kada je kolnik prekriven snijegom ili je na kolniku poledica.

Zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom.

 Vozač motornog vozila dužan je, prije uključivanja u promet, očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg na vozilu.

 Vozač koji upravlja vozilom koje nema zimsku opremu za vrijeme zimskih uvjeta na cestama ili nije očistio zaleđena vjetrobranska stakla ili snijeg s vozila kaznit će se novčanom kaznom od 700 kn.

 

Pod zimskom opremom za:

1. motorna vozila čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t podrazumijevaju se:

                        - zimske gume (M+S) na svim kotačima ili

                        - ljetne gume s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg pripravnim za postavljanje na pogonske kotače,

 

2. teretna vozila i autobuse podrazumijevaju se

                        - lanci za snijeg na pogonskim kotačima ili

                        - zimske gume (M+S) na pogonskim kotačima, ako zbog tehničkih razloga ne mogu postaviti lance na pogonskim kotačima.

 Takvi uvjeti od vozača prvenstveno zahtijevaju maksimalnu koncentraciju na vožnju i primjenu vozačkog znanja, iskustva i vještine.

 Brzina;sklizak kolnik produžava zaustavni put, vozilo se zanosi, proklizava, skliže s kolnika ili prelazi na kolničku traku namijenjenu za promet vozila iz suprotnog smjera. Stoga je osnovno pravilo vožnje u zimskim uvjetima smanjiti brzinu vožnje, odnosno prilagoditi je vremenskim uvjetima, stanju na kolniku, vidljivosti i preglednosti.

 Razmak između vozila;neophodno je održavati povećani razmak u odnosu na vozilo koje se kreće ispred. Na umu se uvijek mora imati da se na mokrom i skliskom kolniku produžava put kočenja, odnosno zaustavni put.

 Upravljanje vozilom;vožnja treba biti ujednačena, bez naglih ubrzavanja i usporavanja te nekontroliranih trzaja upravljačem. Kočiti se mora blago bez naglog usporavanja kretanja vozilom.

 Mimoilaženje i pretjecanje;u susretu s drugim vozilom smanjite brzinu. Ako procijenite da je mimoilaženje otežano ili se ne bi moglo obaviti bez opasnosti, prvi zaustavite vozilo i dopustite prolazak vozilu iz suprotnog smjera.

Na mokrom, djelomično zaleđenom kolniku ili kolniku prekrivenom snijegom bitno je povećan rizik pretjecanja.

Vozačima teretnih vozila savjetujemo da na put ne kreću bez zimske opreme bez obzira na trenutno stanje kolnika te da se prije polaska na put raspitaju i o mogućim posebnim zabranama prometa za teretna vozila, a naročito ako putuju preko Like i Gorskog Kotara.

Održavati;čisto vjetrobransko i ostala vanjska prozorska stakla kako bi uvijek mogli vidjeti točnu prometnu situaciju bez čega se ne može poduzimati potrebne radnje za sigurno upravljanje vozilom, imati ispravan uređaj za brisanje i pranje vjetrobrana, imati uključena svjetla ("vidjeti i biti viđen"), pravovremeno najavljivati namjere i radnje ostalim sudionicima u prometu.

 Ne zaboravite;povećajte pozornost kada prometujete cestom kroz usjeke i zasjeke, mostove, vijadukte, mjesta gdje je cesta u sjeni, a koja su prethodno bila izložena djelovanju sunca, snijeg se otopio pa se na tim mjestima sigurno može očekivati poledica.

Redovito pratite vremensku prognozu kako bi se uspješno pripremili za uvjete koji vas očekuju na cesti i slušajte informacije o stanju na cestama. Uvažavajte zabrane i ne ulazite na dionice prometnica ili na prometnice kojima je kretanje zabranjeno, jer na taj način pomažete zimskoj službi u učinkovitom čišćenju i osposobljavanju cesta u zimskim uvjetima.

Ne podcjenjujte utjecaj mokrog ili zaleđenog kolnika u odnosu na vozne karakteristike vašeg vozila.

Ne precjenjujte osobnu sposobnost. Vjerojatnost da će se nesreća dogoditi na zaleđenom kolniku je desetak puta veća nego na suhom kolniku.