STANJE SIGURNOSTI CESTOVNOG PROMETA NA PODRUČJU PU BJELOVARSKO-BILOGORSKE

Kako se u zadnjih nekoliko dana na području Republike Hrvatske dogodilo više teških prometnih nesreća, s više poginulih osoba, stvorena je percepcija u javnosti da je ovogodišnje stanje sigurnosti cestovnog prometa izrazito loše. 

Foto: ilustracija

          Kako se u zadnjih nekoliko dana na području Republike Hrvatske dogodilo više teških prometnih nesreća, s više poginulih osoba, stvorena je percepcija u javnosti da je ovogodišnje stanje sigurnosti cestovnog prometa izrazito loše.

          Međutim, ukupni statistički pokazatelji govore drugačije, odnosno, ove godine bilježimo povoljnije stanje u odnosu na prošlu godinu. Tako je u devet mjeseci 2016. godine, na području Republike Hrvatske evidentirano 24.464 prometnih nesreća (2015. – 24.323), u kojima je poginulo 228 osoba (2015. – 260), teško je ozlijeđeno 2.103 (2015. – 2.194), a lakše je ozlijeđeno 9.047 (2015. – 9.264) osoba.

          Razvidno je da je broj nesreća u devet mjeseci 2016. godine na gotovo istoj razini kao i u 2015. godini, dok je broj poginulih i ozlijeđenih osoba manji.

          Trend smanjenja broja smrtno stradalih prisutan je i u PU bjelovarsko-bilogorskoj, pa su tako do danas, 19. listopada 2016. godine, smrtno stradale 3 osobe, a do istog dana prošle godine 8 osoba.

          Kao što je vidljivo iz statističkih pokazatelja za razdoblje od 2012. do 2015. godine PU bjelovarsko- bilogorska bilježi trend smanjenja broja poginulih osoba. Iako se i dalje bilježi relativno visok broj poginulih na području Republike Hrvatske, osobito ukoliko se usporedimo s razvijenijim državama Europske unije, konstantan pad broja poginulih kroz godine, govori nam da se krećemo u dobrom smjeru.

          Naravno, statistika je jedno, a izgubljeni  ljudski životi su nešto drugo i ovo što se događa u zadnje vrijeme je prvenstveno tragedija za obitelji poginulih, ali i za cijelo društvo.

         Analizirajući prometne nesreće, razvidno je da se najteže prometne nesreće događaju zbog ljudskih grešaka, odnosno grubog kršenja prometnih pravila i nepoštivanja prometne signalizacije. I nadalje je glavni uzrok smrtnog stradavanja kretanje nepropisnom, odnosno brzinom neprimjerenom uvjetima na cestama. 

          Stoga, u cilju zaustavljanja navedenog negativnog trenda, Ravnateljstvo policije i Policijska uprava bjelovarsko-bilogorska kao i ostale policijske uprave u narednom razdoblju poduzimat će određene aktivnosti, od kojih posebno izdvajamo:

- osiguranje vidljive i kontinuirane nazočnosti policijskih službenika na cestama te maksimalno pokrivanje svih cestovnih pravaca, koji se prema analitičkim i statističkim pokazateljima iskazuju kao ugroženi, kako bi se na taj način preventivno djelovalo na vozače i suzbilo, u što većoj mjeri, činjenje prometnih prekršaja,

- provođenje ciljanih aktivnosti na mjestima i u vrijeme kada se događaju najteže prometne nesreće,

- sankcioniranje prometnih prekršaja koji dovode do najtežih prometnih nesreća, odnosno na taj način preveniranja uzroka nastanka prometnih nesreća (vožnja nepropisnom brzinom, vožnja pod utjecajem alkohola i droga, nepropisno pretjecanje, nepoštivanje prednosti prolaska, nepropisno kretanje i zadržavanje pješaka na kolniku, prekršaji vozača mopeda i motocikla),

- posebna pozornost usmjerit će se i na mlade vozače, recidiviste, vozače kojima je izrečena zaštitna mjera zabrane upravljanja vozilima, vozače koji upravljaju vozilima prije stjecanja prava, kao i na prometne prekršaje koji utječu na pasivnu sigurnost (nekorištenje zaštitne kacige, nekorištenje sigurnosnog pojasa), odnosno propisnom smještaju djece u vozilima,

- dosljedna primjena policijskih ovlasti iz Prekršajnog zakona, prema vozačima koji čine najteže prometne prekršaje, a posebice prema recidivistima,

- maksimalno će se staviti u funkciju svi raspoloživi uređaji i oprema, koja se koristi za nadzor u prometu, kao i sva vozila s policijskim obilježjima te će se, u provođenje planiranih aktivnosti uključiti maksimalan broj policijskih službenika,

- uključivanje u ove aktivnosti i civilnih auto-ophodnji, sa službenim vozilima bez policijskih obilježja  - „presretači“ i vozila opremljena sustavom za automatsko očitavanje registarskih pločica,

- intenziviranje preventivno - represivnih mjera prema ciljanim skupinama sudionika u prometu, odnosno vozačima mopeda, motocikala, bicikla te pješacima,

- senzibiliziranje javnosti i edukacija sudionika u prometu kroz provođenje kampanja usmjerenih na vožnju pod utjecajem alkohola i droga, brzinu, mlade vozače, djecu, vozače bicikla, motocikla i mopeda, pješake, starije osobe, osobe s invaliditetom,

- ostvarivanje pune suradnje s medijima, u svrhu propagiranja poželjnih ponašanja u prometu i ukazivanja na posljedice koje proizlaze činjenjem prekršaja zbog kojih se najčešće događaju prometne nesreće. 

           Međutim, svjesni smo činjenice kako je aktivnost prometne policije samo jedan od čimbenika kojim se može utjecati na smanjenje broja prometnih nesreća i njihovih posljedica te da se primjerena sigurnost u cestovnom prometu ne može ostvariti isključivo i samo poduzimanjem mjera policije.

           Stoga, ovom prilikom upozoravamo sve sudionike u prometu, a posebice vozače da se pridržavaju prometnih propisa odnosno:

- brzinu kretanja vozila potrebno je prilagoditi stanju i uvjetima na cesti, a naročito biti oprezan kod pojave prve kiše nakon dužeg suhog razdoblja (cesta postaje skliska i produžava se zaustavni put),

- poštuju ograničenja brzine kretanja (zakonska ili ona postavljenim prometnim znakom, uključujući pritom i ograničenja na promjenjivoj prometnoj signalizaciji),

- ne konzumiraju alkoholna pića prije i za vrijeme vožnje,

- prilikom vožnje u kolonama drže dovoljan razmak između vozila,

- koriste sigurnosni pojas na svim sjedalima u vozilu,

- koriste zaštitnu kacigu,

- pobrinu se za adekvatan smještaj djece u vozilu,

- bez obzira na žurbu, ne ulaze u rizična pretjecanja,

- pješačkim prijelazima se približavaju smanjenom brzinom i povećanim oprezom

- biciklisti, budite propisno označeni, (preporuka biti što vidljiviji, odnosno označen reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom biciklističkom odjećom), uz obavezno takvo opremanje prilikom vožnje izvan naselja noću, kao i danju u slučaju smanjenje vidljivosti.