Foto: ilustracija
Nakon razdoblja toplog vremena, u predstojećem razdoblju očekuju se promjene vremena praćene kišom, vjetrom, maglom i posebice snijegom u gorskim, ali i u nizinskim predjelima Hrvatske. Upravljanje vozilima pod takvim uvjetima je otežano pa se vozačima preporučuje dodatni oprez kod upravljanja vozilom jer se tada povećava i opasnost od prometnih nesreća.
Kako bi postigli povoljnije uvjete odvijanja prometa, sve vozače i sudionike u prometu upozoravamo na odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama:
1. Vozite s kratkim svjetlima:
Na motornim vozilima za vrijeme vožnje danju moraju biti upaljena dnevna ili kratka svjetla u razdoblju zimskog računanja vremena, odnosno od 30. listopada 2016. godine, kada završava ljetno računanje vremena.
Za vrijeme vožnje po magli, uz kratka svjetla obvezna je i upotreba svjetala za maglu.
Na motociklu i mopedu za vrijeme vožnje danju moraju biti upaljena kratka svjetla tijekom cijele godine, neovisno o vremenskim uvjetima, te ljetnom ili zimskom računanju vremena.
Navedene obveze važne su za sigurnost svih sudionika u prometu na cesti jer u uvjetima smanjene dnevne vidljivosti, karakterističnima za zimsko razdoblje, omogućuju bolju uočljivost vozila, ali i bolje uočavanje drugih sudionika u prometu. Za vozače mopeda i motocikala ova obveza vrijedi kontinuirano tijekom cijele godine, iz razloga jer su navedena vozila izuzetno velike pokretljivosti, pa se na taj način osigurava njihova bolja uočljivost u svim uvjetima vožnje.
Novčanom kaznom u iznosu od 300 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako postupi suprotno navedenim odredbama.
Kako biste što bolje uočavali druge sudionike u prometu, a istodobno im i sami bili što uočljiviji, povremeno provjeravajte stanje i ispravnost svjetlosne signalizacije na svojem vozilu (pozicijska, kratka i druga svjetla, pokazivače smjera, te svjetla za maglu)!
2. Zimski uvjeti na cestama:
Zimski uvjeti na cesti su uvjeti kada je kolnik prekriven snijegom ili kada je na njemu poledica. Za područje PU bjelovarsko-bilogorske i PU virovitičko-podravske zimske uvjete na cestama proglašavaju Ceste d.o.o. Bjelovar. Za vrijeme zimskih uvjeta na cestama zabranjuje se promet motornim vozilima koja nemaju propisanu zimsku opremu i teretnim automobilima s priključnim vozilom, neovisno o (ne)posjedovanju zimske opreme. Vozač motornog vozila dužan je, prije uključivanja u promet, očistiti zaleđena vjetrobranska stakla i snijeg na vozilu.
U razdoblju od 15. studenog 2016. godine do 15. travnja 2017. godine, sukladno Odluci o obaveznoj uporabi zimske opreme na zimskim dionicama javnih cesta u Republici Hrvatskoj (Narodne novine 145/2013), obaveza korištenja zimske opreme odnosi se na sve vrste motornih vozila bez obzira na vremenske uvjete i stanje kolnika, izuzev vozila Oružanih snaga Republike Hrvatske. Među zimske dionice koje se nalaze na području Bjelovarsko-bilogorske županije svrstane su državne ceste D5 (Virovitica-Veliki Zdenci-Daruvar-Okučani) i D45 (Veliki Zdenci-Garešnica-čvorište Kutina). Za razliku od toga, na ostalim cestama dužnost uporabe zimske opreme postoji isključivo kada su na njima zimski uvjeti.
Novčanom kaznom od 5.000,00 do 15.000,00 kuna kaznit će se pravna ili fizička osoba-obrtnik ako naredi ili dopusti da se u prometu na cestama koristi vozilo koje nema propisanu zimsku opremu ili teretni automobil s priključnim vozilom. Za ovaj prekršaj kaznit će se novčanom kaznom u iznosu od 1.500,00 do 5.000,00 kuna i odgovorna osoba u pravnoj osobi i u tijelu državne vlasti ili tijelu jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave. Novčanom kaznom u iznosu od 700,00 kuna kaznit će se za prekršaj vozač ako upravlja vozilom bez zimske opreme u vrijeme zimskih uvjeta na cestama ili u vrijeme kada se kreće zimskim dionicama cesta bez zimske opreme, odnosno ako prije uključivanja u promet nije očistio zaleđena vjetrobranska stakla ili snijeg na vozilu.
3. Zimska oprema:
Ovom prilikom ukazujemo na novi Pravilnik o tehničkim uvjetima u prometu na cesti, koji propisuje je da se pod zimskom opremom podrazumijeva sljedeće:
a) Zimski pneumatik je pneumatik čiji je profil, sastav i struktura gazećeg sloja konstruirana tako da po blatu, zimskim i snježnim uvjetima postiže bolje rezultate od ostalih cestovnih pneumatika. Zimski pneumatici označeni su oznakama M+S, M.S. ili M&S.
b) Zimskom opremom osobnih automobila, teretnih automobila i autobusa čija najveća dopuštena masa nije veća od 3,5 t smatraju se zimski pneumatici (M+S) na svim kotačima ili ljetni pneumatici s najmanjom dubinom profila od 4 mm i s lancima za snijeg koji se postavljaju na pogonske kotače.
c) Zimskom opremom autobusa smatraju se lanci ili zimski pneumatici (M+S) postavljeni na pogonske kotače, a autobusi i teretna vozila koja ne mogu postaviti lance na pogonske kotače moraju imati zimske pneumatike (M+S) na pogonskim kotačima.
d) Pneumatici s čavlima ne smiju se postavljati na motorna vozila.
Gume na vozilima moraju odgovarati dimenzijama koje je odobrio proizvođač, namijenjeni za vožnju brzinom koja je jednaka ili veća od najveće brzine kojom se vozilo može kretati, ili najveće brzine koju ograničivač brzine ugrađen na vozilo ograničava te moraju biti dimenzionirani da izdrže najveće dopušteno osovinsko opterećenja vozila. Gume na istoj osovini vozila moraju biti jednaki po dimenzijama, obliku šara gazne površine, nosivosti, brzinskoj karakteristici,vrsti (zimske/ljetne) konstrukciji (radijalne/dijagonalne itd) i marki/tipu. Dubina utora guma po gaznoj površini mora biti viša od tvornički dopuštene dubine označene TWI oznakama, odnosno ako iste ne postoje najmanja dopuštena dubina je 1,60 mm.
4. Posljedice sudjelovanja u prometu na cesti bez zimske opreme:
Ako policijski službenik zatekne vozilo koje se kreće cestom na kojoj je kretanje te vrste vozila zabranjeno ili se kreće bez zimske opreme na dijelu ceste i u vrijeme kada je zimska oprema obvezna, naredit će vozaču da odmah prekine kretanje vozilom ili da vozilom nastavi kretanje na cesti na kojoj je kretanje te vrste vozila dopušteno, odnosno da upotrijebi zimsku opremu. Ako vozač ne postupi po toj naredbi, policijski službenik isključit će vozilo iz prometa. Isključenje vozila iz prometa traje sve dok se ne otklone razlozi zbog kojih je vozilo isključeno. Vozač je dužan isključeno vozilo odmah ukloniti s ceste na mjesto na kojem neće ugrožavati sigurnost prometa ili ometati normalan tok prometa (parkiralište, ugibalište i sl.), a najkasnije u roku od 12 sati vozač je dužan ukloniti isključeno vozilo s ugibališta i sličnih mjesta.
Novčanom kaznom u iznosu od 10.000,00 do 30.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba obrtnik ako naredi ili dopusti da u prometu na cestama sudjeluje vozilo koje je isključeno iz prometa. Novčanom kaznom u iznosu od 1.500,00 do 5.000,00 kuna kaznit će se odgovorna osoba u pravnoj osobi ako naredi ili dopusti da u prometu na cestama sudjeluje vozilo koje je isključeno iz prometa.
Novčanom kaznom u iznosu od 3.000,00 do 7.000,00 kuna, uz određivanje 3 negativna prekršajna boda i izricanje zaštitne mjere zabrane upravljanja motornim vozilom određene kategorije na rok od jednog mjeseca do dvije godine, kaznit će se vozač ako postupi suprotno naredbi policijskog službenika, odnosno ako upravlja vozilom koje je isključeno iz prometa.
5. Nekoliko savjeta za vozače i pravilno održavanje vozila:
* Pri svakom ulasku u vozilo pregledajte kontrolnu ploču automobila, te ostakljene i zrcalne površine, posebice retrovizore i farove, a ako su zaleđeni ili prekriveni snijegom, prije započinjanja vožnje obavezno ih očistite. Za tu svrhu preporučuje se u vozilu imati strugalicu za led i metlicu, te različite vrste sredstava (npr. sprejevi i sl.) za brzo odleđivanje stakala.
Imajte na umu da neočišćeni snijeg i/ili led sa vašeg vozila tijekom vožnje može pasti na drugo vozilo i oštetiti ga, a neočišćeni farovi vozila pri vožnji u uvjetima smanjene vidljivosti umanjuju domet svjetala na vozilima i otežavaju njegovu uočljivost drugim sudionicima u prometu!
*Ukoliko imate problema za zamagljivanjem stakala tijekom vožnje, bez odgode zaustavite vozilo na prvom prikladnom mjestu izvan kolnika, uključite klima uređaj ako je ugrađen u vozilo, odnosno brisanjem zamagljenih staklenih površina, provjetravanjem kabine vozila i prilagođavanjem vrste, jakosti i smjera strujanja zraka iz ventilatora osigurajte nesmetanu vidljivost kroz sve staklene površine.
Navedene radnje nikako ne poduzimajte za vrijeme vožnje!
* Pored toga, obavezno provjerite stanje metlica za brisače, te ih u slučaju dotrajalosti ili oštećenosti obavezno promijenite, kako bi staklene površine tijekom vožnje u svakom trenutku bile čiste i time omogućavale normalnu vidljivost. Također se preporučuje i korištenje posebne tekućine za čišćenje stakala u zimskim uvjetima, koja se puni u odgovarajući spremnik ugrađen u vozilo i koristi se u kombinaciji sa metlicama za brisanje stakala prije ili za vrijeme vožnje.
* Ne kretati na put bez propisane zimske opreme koja je obavezna i nakon uvođenja zimskih uvjeta na ostalim državnim, županijskim i lokalnim cestama. Ako planirate putovanje na veću udaljenost, najbolja opcija je imati sve četiri zimske gume na vozilu. Zbog specifične strukture zimska guma bolje podnosi niske temperature i osigurava bolje prianjanje uz kolnik, a time i bolju i sigurniju upravljivost vozila, za razliku od ljetne gume koja svoja elastična svojstva gubi na temperaturama ispod 7 stupnjeva Celzijusa, postaje kruta i otežava upravljivost vozila.
* Prije odlaska na dalji put ili u drugu državu, preporučuje se putem Hrvatskog autokluba informirati o stanju u prometu i prohodnosti cesta, te o preporučljivim cestovnom pravcima za prometovanje, kao i o propisima koji reguliraju sudjelovanje u prometu u zimskim uvjetima u državama u koje se putuje.
* Prilagodite brzinu vožnje trenutnim uvjetima na cesti. Sigurna brzina vožnje u uvjetima snijega, leda ili magle uvijek je niža od najveće dopuštene brzine na toj dionici.
* Držite sigurnu udaljenost od vozila ispred vas. Da biste mogli na vrijeme reagirati na iznenadne situacije potrebno je povećati razmak od vozila ispred vas.
* Izbjegavajte naglo kočenje. Kočite što manjom silom kočenja i postepeno, kako bi spriječili proklizavanje kotača.
* Nemojte raditi nagle pokrete (trzaje) upravljačem, jer može doći do zanošenja vozila.
* Pri pokretanju vozila na snijegu lagano otpuštajte papučicu kvačila i postepeno dodajte gas. Ukoliko dođe do proklizavanja oduzmite gas.
* Pri vožnji na nizbrdici, ukoliko je kolnik pod snijegom ili ledom, na vrijeme ubacite u niži stupanj prijenosa, kako bi kočili motorom i što manje koristili kočnice.
* Posebno oprezno voziti preko mostova i vijadukata.