Foto: Ilustracija
Pojam distrakcija se može prevesti kao nepažnja, a u prometnom kontekstu to znači, skretanje pažnje s vožnje, uzrokovane nekim događajem, objektom (uređajem) ili osobom unutar ili izvan vozila. Valja naglasiti da se prometni kontekst ne tiče samo vozača motornih vozila, nego je sveprisutan i kod pješaka, a nažalost vrlo često i kod vozača bicikala.
U Zagrebu je prošlu srijedu, 16. studenog, održan kongres TISPOL-a, Mreže europskih prometnih policija. Jedan od uvodničara bio je novoimenovani predsjednik TISPOL-a Paolo Cestra, pripadnik talijanske policije. Upečatljiv dio njegovog govora bilo je imenovanje novog „ubojice“ na europskim cestama. Generalno gledano, do sada su glavni razlozi za najteža stradavanja u cestovnom prometu bili brzina, alkohol i nekorištenje komponenti pasivne sigurnosti. Unatrag nekoliko godina postajemo svjesni nove pošasti, ona se naziva distrakcija, a utjelovljena je kroz uređaje bez kojih nam je današnji život gotovo nezamisliv. Riječ je, naravno, o mobitelima.
Općenito, pojam distrakcija se može prevesti kao nepažnja, a u prometnom kontekstu to znači, skretanje pažnje s vožnje, uzrokovane nekim događajem, objektom (uređajem) ili osobom unutar ili izvan vozila. Valja naglasiti da se prometni kontekst ne tiče samo vozača motornih vozila, nego je sveprisutan i kod pješaka, a nažalost vrlo često i kod vozača bicikala.
Događaju se razne distrakcije tijekom vožnje: jedenje, pijenje, pušenje, razgovor s putnicima u vozilu, ali niti jedna nije kao korištenje mobitela. Psihologijska struka se slaže da su razgovor mobitelom i upravljanje vozilima dvije kognitivno zahtjevne aktivnosti, odnosno da je za kvalitetan razgovor i upravljanje vozilom potrebna umna usredotočenost pa je jasno da se te dvije aktivnosti međusobno ometaju. S obzirom na navedeno, jasno je da je ozakonjena uporaba komunikacijskih uređaja korištenjem hands-free pomagala zapravo jedno prijelazno i nesvrhovito alibi rješenje.
S druge strane, znanstvenici su došli do spoznaje da razgovor sa suvozačem ima za razliku od razgovora telefonom, pozitivan utjecaj na vozača jer ga održava budnim i može mu ukazivati na uočene situacije na cesti i eventualno nešto korisno sugerirati.
S obzirom da je već opće poznata, doduše teško dokaziva, ali razumski jasna, opasnost od korištenja mobitela za vrijeme prometovanja u smislu teških stradavanja, apsolutno sveprisutna, a novija relevantna istraživanja obeshrabrujući govore o korištenju zakonski „sigurnih“ hands-free uređaja, najbolje rješenje bilo bi utišati mobitel i ne javljati se na njega tijekom vožnje.
Temeljem iznesenog, policija će ubuduće na području cijele Hrvatske kroz svakodnevne i ciljane aktivnosti posvetiti dodatnu pažnju sankcioniranju nepropisnog korištenja mobilnih telefona, a kroz svoje proaktivno djelovanje ukazivati građanima na potrebu izbjegavanja svih distrakcija tijekom sudjelovanja u prometu u bilo kojem svojstvu, jer bez usredotočenosti nema niti sigurnog prometa.
Uz sve navedeno, ukazujemo na još jedan veliki problem, koji dovodi do najtežih stradavanja, a raširen je diljem Hrvatske. To je nekorištenje sigurnosnih pojaseva, pogotovo na stražnjim sjedalima automobila. Gotovo je nevjerojatan izostanak percepcije o veličini ovog problema kada je stradavanje u pitanju. Ljudi nisu svjesni da ih nevezanjem, prilikom slijetanja vozila s ceste ili prevrtanja, sile koje djeluju u tim trenucima pretvaraju u projektile, koji donose zlo sebi i drugima u vozilu. Osim toga, izuzetno su česta izlijetanja osoba iz vozila, koje gotovo u pravilu smrtno stradavaju, a oni koji su bili vezani, ostaju u vozilima s lakšim ozljedama.
U skladu s navedenim, u razdoblju pred nama, policija će posebnu pozornost posvetiti korištenju sigurnosnih pojaseva u vozilima, s posebnim naglaskom na vezanje na stražnjim sjedalima.