Savjeti motociklistima, mopedistima, biciklistima i pješacima

Foto: Ilustracija

Kao i svake godine dolaskom ljepšeg vremena i povoljnih uvjeta za vožnju motocikala, mopeda i bicikala s jedne, te pješačenje s druge strane, u prvi plan ponovno izbija pitanje sigurnosti tih skupina sudionika u prometu. Stoga podsjećamo te najranjivije prometne sudionike, a posebice vlasnike limenih ljubimaca, motocikala i mopeda, kojima dolazak ljepših meteoroloških uvjeta daje priliku da nanovo pokažu svoje vlasništvo u punom sjaju, kako u fizičkom tako i u tehničkom smislu, da se, sudjelujući u prometu, pridržavaju zakonskih propisa kojima je njihovo ponašanje regulirano. 

Tijekom 2016. godine na području Policijske uprave sisačko-moslavačke evidentirano je ukupno 49 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači motocikla i mopeda, a u kojima su smrtno stradale dvije (2) osobe (vozač i putnik motocikla), teže je ozlijeđeno deset (10) osoba (četiri vozača motocikla i šest vozača mopeda), dok je 29 osoba lakše ozlijeđeno (devet vozača i jedan putnik na motociklu te 19 vozača mopeda). U 2015. godini u ukupno 48 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači motocikla i mopeda, poginule su dvije (2) osobe (vozač i putnik motocikla), teže je ozlijeđeno 14 osoba (devet vozača i jedan putnik na motociklu te sedam vozača mopeda), dok je 21 osoba lakše ozlijeđena (14 vozača motocikla i sedam vozača mopeda).

U prometnim nesrećama u kojima su sudjelovali biciklisti, tijekom 2016. godine evidentirana je 41 prometna nesreća, dok je u 2015. godini evidentirano 46 takovih nesreća. U obje godine smrtno je stradao po jedan biciklist, po 11 biciklista je teško ozlijeđeno, dok je u 2016. godini njih 19 lakše ozlijeđeno (18 vozača bicikla i jedan putnik), a godinu ranije lakše ih je ozlijeđeno 26.

Tijekom 2016. godine na području Županije sisačko-moslavačke smrtno su stradala četiri (4) pješaka, dok su u 2015. godini smrtno stradala dva (2) pješaka. Prošle je godine 14 pješaka teže ozlijeđeno, a 38 lakše, dok je godinu ranije 12 pješaka teže ozlijeđeno, a 22 lakše. Pješaci su tijekom 2016. godine sudjelovali u ukupno 54 prometne nesreće, što je za 18 prometnih nesreća više nego u 2015. godini kada su sudjelovali u 36 prometnih nesreća.

Kako bi se smanjio broj stradavanja i povećala sigurnost motociklista i mopedista u prometu, apeliramo na vlasnike i vozače motocikala i mopeda da:

  • provjere tehničku ispravnost uređaja na mopedima i motociklima, a to su:
  • uređaji za upravljanje vozilom;
  • uređaji za zaustavljanje, a koji na motornim vozilima moraju biti ugrađeni i izvedeni tako da vozač može vozilo na siguran, brz i učinkovit način zaustaviti, bez obzira na stupanj opterećenja vozila i nagib ceste po kojoj se vozilo kreće te osigurati vozilo u nepokretnom položaju na cesti s nagibom (pod kočnim sustavom podrazumijeva se: radna kočnica i pomoćna kočnica);
  • uređaji za osvjetljenje ceste i za davanje svjetlosnih znakova (svjetla);
  • uređaji na vozilima koji omogućuju normalnu vidljivost (vozačko zrcalo);
  • uređaji za davanje zvučnih znakova;
  • kontrolni uređaji i uređaji za davanje znakova (brzinomjer s putomjerom i svjetiljkom za osvjetljavanje).
  • prije vožnje mopedom ili motociklom na kolniku:
  • očiste vizir, stave zaštitnu kacigu na glavu i pravilno je zategnu;
  • provjere tlak u gumama;
  • upale dnevno ili kratko svjetlo;
  • koriste zaštitnu opremu kako bi sačuvali zdravlje (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice);
  • ne upravljaju ako su umorni ili pod utjecajem alkohola ili droga.
  • za vrijeme vožnje:
  • prilagode brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste);
  • ne stvaraju preveliku buku u vožnji (osobito noću);
  • da voze jedan iza drugoga, ako voze u skupini;
  • izbjegavaju vožnju na dijelovima asfalta na kojima ima pijeska, ulja i slično, posebice u zavojima;
  • da se prilikom vožnje kroz lijevi zavoj, odmaknu od središnje crte inače će im se glava nalaziti čak do jedan metar u prometnoj traci namijenjenoj za promet vozila iz suprotnog smjera;
  • ne voze prevelikim brzinama, niti slalom između vozila (mopedi i motocikli su uski zbog čega ih pri većim brzinama drugi sudionici u prometu teže predvide);
  • da kontroliraju svoje ponašanje i strast za vožnju te ne ispituju i ne dokazuju mogućnosti svog mopeda ili motocikla.

Vozače bicikala podsjećamo da ne voze u zabranjenom smjeru, da se pri prelasku pješačkih prijelaza uvjere mogu li ga prijeći nesmetano u odnosu na vozila koja prometuju i da koriste biciklističke kacige jer je to u interesu njihove vlastite sigurnosti.

Pješake, posebno one starije životne dobi i djecu, podsjećamo i savjetujemo da cestu obavezno prelaze na obilježenim pješačkim prijelazima, da ne prelaze cestu na znak crvenog svjetla za pješake na uređaju za upravljanje prometom prometnim svjetlima, te da ne istrčavaju na cestu kako time ne bi ugrozili prvenstveno svoju, ali i sigurnost ostalih sudionika u prometu.

Naposljetku napominjemo da će prometna policija provoditi pojačani nadzor ponašanja u prometu ovih skupina sudionika i protiv svih koji se ne ponašaju sukladno zakonskim propisima, poduzimati propisane represivne mjere.