Izvješće je objavljeno protekom više od godine dana od ad hoc posjeta, i to nakon što je veći broj preporuka već ispunjen, a dostavljeni argumenti MUP-a nisu uvaženi
U vezi danas objavljenog izvješća Odbora Vijeća Europe za sprječavanje mučenja i nečovječnog ili ponižavajućeg postupanja ili kažnjavanja, a nastavno na
ad hoc posjet Republici Hrvatskoj koji je održan u kolovozu 2020. godine, želimo istaknuti kako Ministarstvo unutarnjih poslova RH nije dalo suglasnost za objavu navedenog Izvješća, te je odluka o njegovoj objavi, jednostrana odluka Odbora.
Odbor je svoje Izvješće temeljio na neprovjerljivim informacijama iz BiH te evidentno prekoračio svoje ovlasti
Protivljenje Ministarstva unutarnjih poslova RH objavi Izvješća potaknuto je
činjenicom da se Izvješće u značajnoj mjeri temelji na izvorima informacija prikupljenima u Bosni i Hercegovini,
gdje su predstavnici Odbora boravili prva dva dana svoga posjeta Republici Hrvatskoj, i to u kontaktu s predstavnicima nevladinih udruga i migrantima čiji je cilj pod svaku cijenu nezakonito ući na teritoriji Republike Hrvatske u namjeri daljnjeg migriranja prema državama zapadne Europe.
Očekivano je da, kad Odbor provodi provjere u jednoj državi, informacije na temelju kojih sastavlja Izvješće prikuplja i uvide provodi upravo u toj državi. Međutim, Odbor je svoje Izvješće sastavljao primarno na temelju neprovjerljivih informacija te subjektivnih i pristranih izvora iz Bosne i Hercegovine bez konkretnih dokaza za tvrdnje koje iznosi na teret Republike Hrvatske.
Dodatan razlog zbog kojega Ministarstvo unutarnjih poslova nije dalo suglasnost za objavu Izvješća je i činjenica da je
Odbor prilikom ad hoc posjeta Republici Hrvatskoj u kolovozu 2020. godine prekoračio svoje ovlasti fokusirajući se primarno na nadzor vanjske granice umjesto na svoj stvarni mandat što je sprječavanje neprihvatljivog postupanja i kažnjavanja zatvorenika. Smisao Europske konvencije za sprječavanje mučenja i neljudskog ili ponižavajućeg postupanja ili kažnjavanja i rada Odbora je podrška državama strankama u jačanju zaštite pritvorenika.[1] To, evidentno, nije bilo težište ad hoc posjeta Odbora u kolovozu 2020. godine. Podsjećamo da je u najavi ad hoc posjeta Odbora istaknuto kako je cilj „provjeravanje postupanja i uvjeta detencije za strance kojima je ograničena sloboda kretanja temeljem propisa o strancima kao i procedure u vezi s prisilnim udaljenjem stranaca.“
Nije slučajnost da je upravo tijekom boravka predstavnika Odbora u graničnim područjima između Republike Hrvatske i Bosne i Hercegovine zabilježena veća skupina migranata u pokušaju nezakonitog prelaska državne granice kakav je, nakon što je taj pokušaj uspješno spriječen, zabilježen i u veljači 2021. godine prilikom pokušaja skupine talijanskih zastupnika u Europskom parlamentu da na istom području nezakonito prijeđu zelenu granicu, koji je i u tom slučaju uspješno spriječen. Svemu tome treba dodati da su predstavnici Odbora prilikom obilaska policijskih postaja Republike Hrvatske na granici s Bosnom i Hercegovinom, s obzirom da nisu zatekli pritvorene osobe, fokus stavili na prikupljanje informacija o postupanju granične policije, do kojih su pokušali doći na potpuno neprimjeren pa čak i nasilan način, čime su prekršili procedure i prekoračili ovlasti Odbora, te time iskazali nepoštovanje prema Republici Hrvatskoj kao suverenoj državi i članici Vijeća Europe. O neprimjerenom ponašanju članova Odbora tijekom
ad hoc posjeta obaviještena je i glavna tajnica Vijeća Europe, mr. sc. Marija Pejčinović Burić.
Sva argumentirana očitovanja MUP-a RH dostavljena su još krajem 2020. godine, međutim nisu uvažena niti objavljena
Svoja očitovanja na Preliminarno izvješće te Završno izvješće Odbora, Ministarstvo unutarnjih poslova dostavilo je u listopadu i studenom 2020. godine,
argumentirajući neosnovanost velike većine navoda. U svojim očitovanjima Ministarstvo unutarnjih poslova
izvijestilo je Odbor kako je većinu preporuka iz Izvješća već ispunilo kao i da je preostali, manji dio preporuka u završnoj fazi ispunjavanja. Nažalost, Odbor argumente Ministarstva unutarnjih poslova RH kao i predočene dokaze i dostavljenu dokumentaciju, nije uvažilo niti objavilo. Umjesto toga, Odbor je odlučio jednostrano objaviti Izvješće s
ad hoc posjeta iz kolovoza 2020. godine pozivajući se na članak 39., stavak 3. Pravila postupanja Odbora, i to unatoč detaljnom očitovanju o tome da Republika Hrvatska nije prekršila spomenute odredbe koje je Odboru dostavljeno 24. studenoga 2021. godine, a koje, kao ni ranija očitovanja i argumente Ministarstva unutarnjih poslova RH, Odbor nije uvažio.
Nastavak suradnje i priprema periodičkog posjeta Odbora u 2022. godine
Unatoč svemu, Ministarstvo unutarnjih poslova ostaje predano konstruktivnoj suradnji s Odborom. O tome svjedoči prihvaćanje
ad hoc posjeta u kolovozu 2020. godine kao i sastanak koji je potpredsjednik Vlade i ministar unutarnjih poslova dr. sc. Davor Božinović održao s predsjednikom Europskog odbora za sprječavanje mučenja i nečovječnog ili ponižavajućeg postupanja, g. Alanom Mitchellom u Zagrebu, 18. listopada 2021. godine, kojom prilikom je predloženo da se u duhu dobre suradnje posvetimo dobroj pripremi periodičkog posjeta Odbora koji je predviđen 2022. godine,
pripremi Izvješća s toga posjeta koje će uvažiti i argumente Ministarstva unutarnjih poslova te predložili da se za provedbu utvrđenih preporuka prilikom periodičkog posjeta u 2022. godini uspostavi Radna skupina koja bi Odbor redovito izvještavala o učinjenom.
Zaključno, želimo istaknuti kako Europska konvencija o sprječavanju mučenja i neljudskog ili ponižavajućeg postupanja ili kažnjavanja, između ostalog, propisuje kako su podaci koje Odbor prikupi prilikom posjeta, njegovo Izvješće kao i konzultacije sa strankom –
povjerljive prirode.
Ujedno želimo istaknuti kako Republika Hrvatska nije jedina članica koja se očitovala da nije suglasna s javnom objavom Završnoga izvješća, to su ranije učinile i Armenija, Bosna i Hercegovina, Moldova, Sjeverna Makedonija, Rumunjska, Turska i Ujedinjeno Kraljevstvo.
Objavu Izvješća bez suglasnosti Ministarstva unutarnjih poslova RH protekom više od godine dana od
ad hoc posjeta, a nakon što je većina preporuka već ispunjena, teško da može biti motivirana poboljšanjem uočenih nedostataka u području zaštite zatvorenika jer su, ponavljamo još jednom, sve preporuke s toga posjeta, u najvećem dijelu provedene.
English version
[1] CPT Rules of Procedure, Titel III, Procedure Concerning Visits, Rule 27 (Priniciple of visits): Pursuant to Article Pursuant to Articles 1 and 7 of the Convention, the Committee shall organise visits to places referred to in Article 2 of the Convention to examine the treatment of persons deprived of their liberty, with a view to strengthening, if necessary, the protection of such persons from torture and from inhuman or degrading treatment or punishment.
Stranica