Izmjenama i dopunama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje su na snagu stupile 9. srpnja ove godine, detaljnije su regulirana razna područja, između ostalog i korištenje zaštitne kacige.
Po novom, zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje na cesti moraju uz dosadašnje vozače motocikala i mopeda te biciklista mlađih od 16 godina, obavezno nositi i vozači lakih četverocikala i četverocikala, oba bez zaštitne kabine. Naravno, i dalje se obaveza nošenja zaštitne kacige odnosi i na sve druge osobe koje se na takvim prijevoznim sredstvima prevoze, a osim što kaciga mora biti propisana i uredno pričvršćena, novitet je da obavezno treba biti i homologirana.
Zahtjevi i postupci ispitivanja što ih zaštitne kacige i njihovi vidnici (viziri) moraju ispuniti, propisani su Naredbom o homologaciji zaštitnih kaciga i njihovih vidnika za vozače i suvozače motocikala i mopeda, koja pak preuzima sadržaj Pravilnika ECE R 22 (pravilnik Ekonomskog povjerenstva UN-a za Europu) o prihvaćanju jednakih tehničkih propisa za vozila na kotačima, opremu i dijelove koji mogu biti ugrađeni i/ili upotrijebljeni u vozilima na kotačima i uvjetima za uzajamno priznavanje homologacija.
Neki od općih zahtjeva koje moraju ispuniti homologirane kacige:
-
osnovna konstrukcija kacige mora biti u obliku čvrstog vanjskog oklopa koji sadrži dodatne dijelove za apsorpciju energije udara i sustav za držanje
-
zaštitna kaciga mora biti opremljena štitnicima za uši i ovratnikom, također može imati odvojivi štit, vidnik (vizir) i štitnik donjega dijela lica
-
ni jedan se dio ne može ugraditi ili staviti na zaštitnu kacigu osim ako je konstriuran tako da ne može prouzročiti ozljedu te da kaciga i dalje zadovoljava zahtjeve Pravilnika ECE R 22 kad je na nju ugrađen ili stavljen takav dio
-
kaciga ne smije bitno utjecati na slušne sposobnosti nositelja
-
temperatura prostora između glave i oklopa ne smije rasti prekomjerno, a da se to izbjegne, mogu se predvidjeti ventilacijski otvori na oklopu
-
vanjska površina oklopa mora biti potpuno glatka, nepravilne zakrivljenosti ispod moraju biti s blagim prijelazima
-
sve vanjske izbočine osim kopče moraju biti glatke i s odgovarajućim prijelazima
-
sustavi za držanje moraju biti zaštićeni od grebanja
-
kaciga se mora držati na nositeljevoj glavi pomoću sustava za držanje koji je osiguran ispod donje čeljusti
-
kopča sustava za držanje mora biti tako konstruirana da spriječi mogućnost pogrešnog rukovanja
Svaka homologirana kaciga mora imati međunarodnu homologacijsku oznaku, i to neizbrisivu, odnosno otpornu na habanje, jasno čitljivu i postavljenu na lako pristupačnom mjestu (najčešće je zašivena na sustavu za držanje kacige - remenu).
Međunarodna homologacijska oznaka sastoji se od:
-
kružnice oko slova »E«, iza kojeg se nalazi razlikovni broj države koja je odobrila homologaciju
-
slovno-brojčane oznake (homologacijskog broja)
-
crtice iza homologacijskog broja iza koje se nalazi serijski broj proizvodnje
Kod novijih kaciga, ispred serijskog broja proizvodnje obavezna je i jedna od navedenih slovnih oznaka:
-
J – za kacige bez zaštite donjeg dijela lica
-
P – za integralne kacige s zaštitnom oblogom donjeg dijela lica
-
NP - za integralne kacige koje imaju oblogu donjeg dijela lica ali ne zaštitnu
Pravilnik ECE R 22, propisuje zahtjeve i postupke ispitivanja i za vidnike (vizire), a neki od općih zahtjeva koje homologirani vidnici moraju ispuniti odnose se na:
-
mehanička i optička svojstva na temperaturama od -20 do +50 °C
-
prozirnost (testa abrazije s pijeskom)
-
iskrivljenje slike i promjenu spektra boja uobičajenih na prometnim znakovima i semaforima
-
mehanička svojstva fleksibilnosti, odnosno raspadaju li se na oštre dijelove
-
prihvatna mjesta vidnika za kacigu
Pisane vijesti