Kako to rade Britanci

Slika topvijesti/godina_2009/prosinac_09/MUP_U_UK_mala.jpg

Hrvatski ured za osiguranje organizirao je posjet Uredu za osiguranje vozila Velike Britanije / Motor Insurers Bureau (MIB) u Milton Keynesu, gradiću 85 kilometara udaljenom od Londona. Izaslanstvo Hrvatskog ureda za osiguranje činili su Hrvoje Pauković, direktor Hrvatskog ureda za osiguranje i njegov pomoćnik Igor Komorski te u ime MUP-a RH Zoran Ničeno, načelnik Uprave policije i Boris Orlović, načelnik Odjela za sigurnost cestovnog prometa.

Svrha posjeta bila je sastati se s vodećim ljudima engleskog Ureda za osiguranje te prikupiti i razmijeniti iskustva u rješavanju pitanja neosiguranih motornih vozila. Uz Ashtona Westa, direktora MIB-a, sastanku su prisustvovali Trevor Harrison, direktor tehnike, Neil Drane, direktor MID servisa te predstavnik Metropolitan policije Ian Roberts.

Prema riječima vodećih ljudi MIB-a, donedavno su neosigurana vozila bila veoma ozbiljno pitanje u Ujedinjenom Kraljevstvu jer je oko pet posto od ukupnog broja vozila na prometnicama bilo neregistrirano. Prema riječima Ashtona Westa, direktora MIB-a, danas Ujedinjenim Kraljevstvom prometuje 34 milijuna vozila, dok se broj neosiguranih vozila kreće između 1.6 do 1.8 milijuna. Godišnje MIB isplati petstotinjak milijuna funti za štete počinjene od neosiguranih motornih vozila. Toliko isplaćeni iznos povećava i prosječnu godišnju premiju police osiguranja osobnih vozila za otprilike 30 funti. Prosječna kazna za vožnju neosiguranim motornim vozilom iznosi 175 funti, odnosno 1426 kuna.      

Ipak, provedbom kampanje danas se stanje bitno popravilo jer se broj neosiguranih vozila smanjio na oko četiri posto vozila, što je posljedica uvođenja novih restriktivnih mjera prema prekršiteljima, istaknuo je Westa. Osim toga, posljednjih je godina za kampanju protiv prekršitelja utrošeno otprilike tri milijuna funti za različite edukacijske i promidžbene materijale te učestale kampanje.

Prema riječima vodećih ljudi MIB-a, trima povezanim bazama podatka - bazom MIB-a, MID-a (Motor Insurance Database) i DVLA (Driving and Vehicle Licensing Agency) i suradnjom s policijom  MIB se bori protiv neosiguranih vozila i njihovih vlasnika jer, zahvaljujući njihovim obradama, dobiva se precizniji broj neosiguranih vozila na britanskim prometnicama. Jedna od mjera kojima se pokušava riješiti pitanje neosiguranih motornih vozila jest i postavljanje kamera u gradovima i lokacijama na kojima je, zahvaljujući obradi podataka kroz baze podataka, primijećena najveća frekvencija neosiguranih vozila. Na pojedinim prometnicama i križanjima postavljene su tzv. fiksne kamere te mobilne kamere koje su ugrađene u policijska vozila. Kamere su povezane s ANPR (Automatic number plate recognition) sustavom koji velikom brzinom obrađuje i dostavlja podatke o vozilu i njegovu vlasniku.

Takav umreženi sustav kamera (ANPR) osmišljen je na nacionalnoj razini kako bi pridonio nacionalnoj sigurnosti, dok se oko pet posto njegovog kapaciteta koristi za potrebe prepoznavanja neosiguranih vozila. Za njegovu uspostavu i djelovanje utrošeno je otprilike 50 milijuna funta. Mogućnost provjere je otprilike pet tisuća vozila u jednom danu. Sustav je povezan s policijom na terenu koja po dojavi, putem navedenog sustava, zaustavlja vozila za koja se ustvrdi da su neosigurana.

Druge mjere namijenjene otkrivanju neregistriranih vozila povezane su s bazama podataka na temelju kojih se ustvrđuje status vozila - neosigurano ili osigurano. Vlasnicima neosiguranih vozila šalju se opomene, a vlasnici su dužni u zadanom roku osigurati svoje vozilo. Osim toga, postoji kazna i za vozače koji su korisnici neosiguranog vozila za koje je vlasnik izjavio da ga neće koristiti u prometu, davši izjavu Statuary Off RoadNotification, a toga se ne drži (vlasnik vozila potpisuje izjavu za držanje vozila bez korištenja). Inicijalna kazna za neosigurano vozilo, koje nije odjavljeno, odnosno nije izrekom navedeno da se neće koristiti, iznosi 175 funti. Kazna za prekršajnu odgovornost, ako ste uhvaćeni upravljajući neosiguranim vozilom, iznosi i do deset puta više. 

U engleskom zakonu također postoji i mogućnost zapljene vozila i njihove prodaje na aukcijama u slučaju da se ustvrdi da je vozilo neosigurano. Novcem od prodaje vozila namiruje se kazna, a ostatak novca od prodaje vraća se bivšem vlasniku. U 2008. godini zaplijenjeno je oko 185 tisuća vozila od kojih je 80 posto uništeno.

Izrada profila prosječnog vozača neosiguranog motornog vozila pomogla je pri provedbi kampanje pa se kampanja fokusirara na određenu društvenu strukturu ljudi.

Kampanja je bila vrlo agresivna, kako kroz medije tako i kroz edukaciju u školama, autoškolama itd., što je potaknulo opće društveno razmišljanje o ovom problemu. U provedbi kampanje uspostavljena je izvrsna koordinacija i suradnja engleskog ureda za osiguranje i policije bez koje ova kampanja ne bi mogla pokazati dobre rezultate


Stranica