MUP inicirao raspravu o nesrećama u kojima sudjeluju teretna vozila

Raspravu je organizirao MUP u sklopu zagrebačkog Transport Showa, a osim predstavnika MUP-a sudjelovali su i predstavnici HAK-a, Centra za vozila Hrvatske, Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka, te predstavnici različitih udruženja prijevoznika u RH.

Broj registriranih teretnih automobila kao i vozača osposobljenih za upravljanje tim vozilima iz godine u godinu raste, a samo u 2006. godini udio teretnih automobila u ukupnom broju svih registriranih motornih vozila u RH iznosio je 8,6 posto. Prema ukupnoj strukturi evidentiranih vozača, udio vozača teretnih vozila iznosio je 20,5 posto, što bi značilo da je svaki peti evidentirani vozač, vozač teretnog vozila. U 2006. godini vozači teretnih vozila prouzrokovali su 6558 prometnih nesreća, a u kojima su poginule 63 osobe, 240 osoba je zadobilo teške tjelesne ozljede, a 1390 lake tjelesne ozljede.

Ovim podacima, osvrtom na nedavne prometne nesreće u kojima su sudjelovali vozači teretnih vozila, a posebno osvrtom na strašne posljedice prometne nesreće u tunelu Ledenik, započela je današnja rasprava o općem stanju sigurnosti transportnih vozila u cestovnom prometu u Republici Hrvatskoj. Raspravu je organizirao MUP u sklopu zagrebačkog Transport Showa, a osim predstavnika MUP-a sudjelovali su i predstavnici HAK-a, Centra za vozila Hrvatske, Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka, te predstavnici različitih udruženja prijevoznika u RH. O ovoj tematici, ali i o statističkim pokazateljima stanja sigurnosti u cestovnom prometu za 2006. godinu, ispred MUP-a govorio je načelnik Odjela za sigurnost cestovnog prometa, Boris Orlović. On je tako istaknuo kako je u 2006. godini na području Republike Hrvatske, u odnosu na 2005. godinu, zabilježeno povećanje broja prometnih nesreća, kao i njihovih posljedica. Posebno se osvrnuo na nesreće u kojima su sudjelovali teretni automobili i istaknuo kako je njihov broj manji u prošloj godini u odnosu na 2005., ali u prometnim nesrećama koje su prouzrokovali vozači teretnih automobila, zabilježen je porast broja poginulih osoba (14 više nego u 2005.).

Po pitanju tehničke ispravnosti teretnih vozila, Zoran Kalauz iz Centra za vozila Hrvatske, u čijoj nadležnosti su stanice za tehnički pregled, istaknuo je kako je u prošloj godini izvršen tehnički pregled za 141 tisuću teretnih vozila. Podijelivši teretna vozila na skupine N1 (vozila do 3,5 tona mase), N2 (od 3,5 do 12 tona) i N 3 (vozila iznad 12 tona mase) istaknuo je kako su upravo vozila kategorije N2 i N3 s najvećim problemom ispravnosti na tehničkim pregledima. Razlozi tome su pooštreni eko testovi, istrošenost kočnih mehanizama (što i ne čudi obzirom na veliku prijeđenu kilometražu), ali i prosječna starost pojedinih teretnih vozila. Zaključno je naglasio kako su tehnički teretna vozila neispravnija od ostalih vozila.

Nenad Zuber iz Hrvatskog autokluba posebno se osvrnuo na ponašanje pojedinih sudionika u prometu, odnosno vozača, koji ponekad, bez obzira što se radi o profesionalnoj kategoriji vozača, precjenjuju svoje vozačke sposobnosti i iskustvo. On se zalaže, zajedno sa predstavnicima iz udruga prijevoznika u RH da se novim, mladim vozačima, tijekom školovanja osigura dovoljno praktične nastave kako bi stvarno bili pripremljeni za realne situacije u prometu, kao i bili dovoljno osposobljeni za upravljanje, posebice vozilima teške teretne nosivosti. Također, rekao je kako je UN 2007. godinu proglasio godinom sigurnosti na cestama te je u RH nužna kooperativnost svih subjekata u društvu koji na bilo koji način pridonose sigurnosti cestovnog prometa.

Da je Republika Hrvatska već načinila određena korake u cilju približavanja standardima Europske unije, a u pogledu sigurnosti prometa na cestama, potvrdio je Mladen Ajduk iz Ministarstva mora, turizma, prometa i razvitka istaknuvši kako su pripremljeni određeni screening dokumenti u pogledu bolje opremljenosti vozila, uvođenjem pokretnih stanica za tehnički pregled i uvođenjem digitalnih tahografa (2008.)

Predstavnici udruga prijevoznika u RH požalili su se kako trenutno u njihovoj struci postoji problem općenito manjka kadra (vozača), ali i njihove nedovoljne osposobljenosti i spremnosti za vožnju po završetku srednje škole za profesionalne vozače. S tim u vezi izrazili su i spremnost na sufinanciranje i stipendiranje mladih vozača za vrijeme njihova školovanja, kako bi privukli što kvalitetniji kadar.

Na kraju rasprave zaključeno je kako su ciljne skupine prema kojim treba usmjeriti preventivno djelovanje mladi vozači. Predstavnici MUP pozvali su sve sudionike rasprave da se dostave svi prijedlozi koji će se razmatrati u sklopu Radne skupine za izmjene i dopune Zakona o sigurnosti prometa na cestama, te na suradnju svih subjekata s ciljem povećanja sigurnosti prometa na cestama u Republici Hrvatskoj.



Stranica