Novi Zakon o sigurnosti prometa na cestama

Slika topvijesti/lipanj08/zscp.jpg
O aktualnostima novog Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koji će stupiti na snagu 17. lipnja, govorili su danas, 13. lipnja, na konferenciji za novinare održanoj u Ravnateljstvu policije načelnik Uprave policije MUP-a RH Marko Rašić, načelnik Odjela za sigurnost cestovnog prometa MUP-a RH Boris Orlović i donačelnik za prometnu preventivu Josip Mataija.

Odmah na početku konferencije, zbog niza nedoumica i netočnih naslova i navoda u medijima, istaknuli su kako je novi Zakon do sada opisivan kao izrazito represivan, dok on zapravo ima preventivni karakter.

Načelnik Rašić prezentirao je stanje u prometu, rekavši kako je u 2007. godini poginulo 619 osoba, što je pet osoba više nego u 2006. Također, u prvih pet mjeseci ove godine u odnosu na isto razdoblje prošle godine zabilježeno je povećanje broja prometnih nesreća s poginulim osobama za 13 % i broja poginulih osoba za 11,2 %.

No, kaže Rašić, svi ostali pokazatelju su u padu. Smanjen je ukupan broj prometnih nesreća (9,3%), nesreća s ozlijeđenim osobama za 11,3%, kao i broj teško (10,2%) i lako (11,5%) ozlijeđenih osoba.

Jasno je da isključivo donošenjem novog Zakona nije moguće poboljšati stanje sigurnosti cestovnog prometa, pa se u tom kontekstu treba promatrati njegova preventivna komponenta. Tako su državna tijela i tijela jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravne i fizičke osobe te sudionici u prometu dužni, u postupanju prema odredbama ovog Zakona, voditi računa o sigurnosti, razvijati solidarnost, humane i etičke odnose među sudionicima u prometu na cestama, štititi zdravlje i život drugih osoba, osobito djece, osoba s invaliditetom, starih i nemoćnih osoba i brinuti se o zaštiti životnog okoliša.

Isto tako, ministarstvo nadležno za poslove obrazovanja dužno je u odgojno-obrazovne programe, počevši od predškolskih ustanova, uvrstiti sadržaje primjerene uzrastu, koji za cilj imaju osposobljavanje djece za sigurno sudjelovanje u prometu te promicanje i podizanje razine prometne kulture.

U javnosti najčešće spominjane promjene zakonskih odredbi za mlade vozače, pojasnio je načelnik Orlović. U članku 2. stavku 1. točki 67. novog Zakona „mladi vozači“ definirani su kao vozači u dobi od 16 do 24 godine, rekao je Orlović, istaknuvši da je brisana zabrana da mladi vozač upravlja bez pratnje u vremenu od 23 do 5 sati te svladavanje programa sigurne vožnje. Također, mladi vozači će polaganju ispita A kategorije moći pristupiti ako su stariji od 24 godine ili ako imaju važeću dozvolu A2 kategorije najmanje dvije godine i navršenih 20 godina starosti. 

Polaganju ispita B kategorije mladi će vozači moći pristupiti s navršenih 18 godina starosti te neće moći upravljati vozilom čija snaga motora prelazi 75 kw.
Mladi će vozači vozilom na cesti moći upravljati brzinom ne većom od 80 km/h, na cesti namijenjenoj isključivo za promet motornih vozila ne više od 100km/h, odnosno 120 km/h na autocesti, a mopedom 40 km/h, kazao je Boris Orlović.
Što se tiče jednog od najčešćih uzroka nesreća na cestama, brzine, za njezino prekoračenje su povećane sankcije, pa ćete tako ukoliko vozite naseljenim mjestom 50 km/h više od dopuštenog platiti kaznu od 5 do 15 tisuća kuna ili možete biti kažnjeni kaznom zatvora do 60 dana.

Nadovezujući se na brzinu, Orlović je istaknuo kako će najčešćim i okorjelim prekršiteljima s 9 i više kaznenih bodova (stari bodovi se ne brišu), a njih je do sada već više od 2 tisuće, biti poslana rješenja o oduzimanju vozačke dozvole na rok od 9 mjeseci.

Na konferenciji su načelnici Rašić i Orlović, odgovarajući na upite novinara, istaknuli kako je u PU zagrebačkoj u prvih šest mjeseci ove godine naplaćeno više od 68% napisanih kazni, dok se konačni rezultati za prvih šest mjeseci ove godine za cijelu Hrvatsku očekuju 15. srpnja. Na brojna druga pitanja o represivnom i preventivnom karakteru novog Zakon, obojica su dodala kako sa Zakonom problema neće imati vozači koji ga ne krše, dok niti ostale prekršitelje nitko ne prisiljava da ih čine.

Uz navedeno, istaknuto je kako na snagu stupa i mjera od 0,05 promila, dok i dalje s 0,00 promila moraju voziti profesionalni i mladi vozači. Naposljetku, što se tiče uporabe svjetala na vozilu, ona prema novom Zakonu trebaju biti upaljena tijekom zimskog računanja vremena.



Stranica