- Objavljeno: 18.03.2014.
Homologacija zaštitnih kaciga za motoriste
Foto: Ilustracija
Odredbama članka 114. stavka 1. Zakona o sigurnosti prometa na cestama („Narodne novine“ broj 67/08, 48/10 i 74/11), koji je stupio na snagu 9. srpnja 2011., između ostaloga propisano je da vozač motocikla ili mopeda te vozač lakog četverocikla bez zaštitne kabine i četverocikla bez zaštitne kabine, kao i osobe koje se prevoze na tim vozilima, moraju, za vrijeme vožnje na cesti, na glavi nositi propisanu, homologiranu i uredno pričvršćenu zaštitnu kacigu.
Dakle, zaštitna kaciga mora biti i homologirana.
Naredbom o homologaciji zaštitnih kaciga i njihovih vidnika za vozače i suvozače motocikala i mopeda („Narodne novine“ br: 58/00. od 13. lipnja 2000. godine), koja preuzima sadržaj Pravilnika broj 22 Ekonomskog povjerenstva Ujedinjenih naroda za Europu, a koji je dodatak Ženevskome sporazumu iz 1958. godine, o prihvaćanju jednakih tehničkih propisa za vozila na kotačima, opremu i dijelove koji mogu biti ugrađeni i/ili upotrijebljeni u vozilima na kotačima i uvjeti za uzajamno priznavanje homologacija dodijeljenih na temelju tih propisa (Pravilnik ECE R 22), propisani su zahtjevi i postupci ispitivanja koje moraju ispuniti homologirane kacige, kao i vidnici, odnosno viziri zaštitnih kaciga.
Neki od općih zahtjeva koje moraju ispuniti homologirane kacige su:
- osnovna konstrukcija kacige mora biti u obliku čvrstoga vanjskog oklopa koji sadrži dodatne dijelove za apsorpciju energije udara i sustav za držanje,
- zaštitna kaciga mora biti opremljena štitnicima za uši i ovratnikom, također može imati odvojivi štit, vidnik (vizir) i štitnik donjega dijela lica,
- ni jedan dio ne može se ugraditi ili staviti na zaštitnu kacigu osim ako je konstruiran tako da ne može prouzročiti ozljedu te da kaciga i nadalje zadovoljava zahtjeve Pravilnika ECE R 22 kad je na nju ugrađen ili stavljen takav dio,
- kaciga ne smije bitno utjecati na sposobnost nositelja da čuje,
- temperatura prostora između glave i oklopa ne smije rasti prekomjerno, da se to izbjegne, mogu se predvidjeti ventilacijski otvori na oklopu,
- vanjska površina oklopa mora biti potpuno glatka, nepravilne zakrivljenosti ispod moraju biti s blagim prijelazima,
- sve vanjske izbočine osim kopče moraju biti glatke i s odgovarajućim prijelazima,
- sustavi za držanje moraju biti zaštićeni od grebenja,
- kaciga se mora držati na nositeljevoj glavi s pomoću sustava za držanje koji je osiguran ispod donje čeljusti,
- kopča sustava za držanje mora biti tako konstruirana da spriječi mogućnost pogrešnog rukovanja.
Svaka homologirana kaciga mora imati međunarodnu homologacijsku oznaku, koja mora biti neizbrisiva (otporna na habanje), jasno čitljiva i na lako pristupačnu mjestu (najčešće je zašivena na sustavu za držanje kacige - remenu).
Međunarodna homologacijska oznaka se sastoji od:
- kružnice oko slova »E«, iza kojeg se nalazi razlikovni broj države koja je odobrila homologaciju (popis država u prilogu),
- slovno-brojčane oznake, (homologacijskog broja) i
- crtice iza homologacijskog broja iza koje se nalazi serijski broj proizvodnje.
Kod novijih kaciga ispred serijskog broja proizvodnje obavezna je i jedna od niže navedenih slovnih oznaka:
J – za kacige bez zaštite donjeg dijela lica,
P – za integralne kacige s zaštitnom oblogom donjeg dijela lica,
NP - za integralne kacige koje imaju oblogu donjeg dijela lica ali ne zaštitnu.
Gornja homologacijska oznaka postavljena na zaštitnu kacigu pokazuje da je taj tip kacige bio homologiran u Španjolskoj (E9) pod homologacijskim brojem 051123. Homologacijski broj pokazuje da je homologacija bila izdana sukladno zahtjevima Pravilnika koji je na dan homologacije uključivao 05 niz izmjena i dopuna. Oznaka J govori da se radi o otvorenoj „jet“ kacigi bez zaštite donjeg dijela lica, a 8298271 je serijski broj proizvodnje.
Nadalje, Pravilnik ECE R 22 propisuje zahtjeve i postupke ispitivanja i za vidnike (vizire) zaštitnih kaciga, a neki od općih zahtjeva koje moraju ispuniti homologirani vidnici (viziri) odnose se na:
- mehanička i optička svojstva na temperaturama od -20 do +50 °C,
- prozirnost (testa abrazije s pijeskom),
- iskrivljenje slike i promjenu spektra boja uobičajenih na prometnim znakovima i semaforima,
- mehanička svojstva fleksibilnosti, odnosno raspadaju li se na oštre dijelove,
- prihvatna mjesta vizira za kacigu.
Gornja homologacijska oznaka postavljena na zaštitnu kacigu pokazuje da je taj tip kacige bio homologiran u Luksemburgu (E13) pod homologacijskim brojem 050143. Homologacijski broj pokazuje da je homologacija bila izdana sukladno zahtjevima Pravilnika koji je na dan homologacije uključivao 05 niz izmjena i dopuna. Oznaka P govori da se radi o integralnoj kacigi s zaštitnom oblogom donjeg dijela lica, a 1919 je serijski broj proizvodnje.
U Repubici Hrvatskoj je na snazi:
Naredba o homologaciji zaštitnih kaciga i njihovih vidnika za vozače i suvozače motocikala i mopeda - (Narodne novine br.: 58 od 13.06.2000.) – a koja preuzima sadržaj Pravilnika ECE R 22.04.