Nadzor vozača motocikala i mopeda te zaštita pješaka u prometu

Analizom statističkih pokazatelja prometnih nesreća, u kojima su sudjelovali vozači motocikala i mopeda, u posljednjih nekoliko godina i dalje se uočava negativan trend broja i posljedica prometnih nesreća

Analizom statističkih pokazatelja prometnih nesreća, u kojima su sudjelovali vozači motocikala i mopeda, u posljednjih nekoliko godina i dalje se uočava negativan trend broja i posljedica prometnih nesreća u kojima sudjeluje i koje uzrokuje navedena kategorija sudionika u prometu.

Pritom je važno naglasiti da je i u 2007. došlo do znatnog povećanja broja, kao i posljedica prometnih nesreća ove kategorije sudionika u prometu. Primjerice, tijekom 2007. dogodilo se 5003 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači motocikala i mopeda, što je u odnosu na 2006. povećanje od 12,2 posto. Negativan trend kretanja stanja sigurnosti u prometu još više dolazi do izražaja razmotri li se broj smrtno stradalih osoba iz ove kategorije sudionika, jer je tijekom 2007. godine poginulo čak 116 sudionika, odnosno, 35 sudionika ili 43,2 posto više u odnosu na 2006. godinu.

Daljnjim razmatranjem podataka o ozlijeđenim sudionicima ove kategorije vozila proizlazi da stanje sigurnosti i u ovom slučaju ima negativan trend, jer su tijekom 2007. teže i lakše ozlijeđena 3703 sudionika u prometu, odnosno, 598 ili 19,3 posto više u odnosu na prethodnu godinu.

Što se tiče korištenja zaštitne kacige, tijekom 2007. 27,2 posto nastradalih vozača i putnika na motociklima i mopedima nije koristilo zaštitnu kacigu, što je još znatno ispod cilja zacrtanog Nacionalnim programom sigurnosti cestovnog prometa Republike Hrvatske 2006.-2010. godine o 98 postotnom korištenju zaštitnih kaciga.

Nadalje, analizom pokazatelja prometnih nesreća u kojima su sudjelovali pješaci, kao najranjivija skupina sudionika u prometu, vidljivo je kako je tijekom 2007. došlo do neznatnog smanjenja broja smrtno stradalih pješaka za 1,6 posto. Ipak, zabrinjava podatak o 124 smrtno stradala pješaka. Promatrajući razdoblje u prva dva mjeseca 2008. godine, proizlazi da je u prometnim nesrećama smrtno stradalo 27 pješaka, što je čak 7 pješaka ili 35 posto više u odnosu na isto razdoblje 2007. Navedeni podatak ukazuje na drastično povećanje broja smrtno stradalih pješaka u prometu, unatoč kratkom promatranom razdoblju od svega dva mjeseca.

S obzirom na navedeno, a u cilju smanjenja broja i posljedica prometnih nesreća u kojima sudjeluju vozači motocikala i mopeda, kao i pješaci, policija će do kraja ove godine maksimalnu pozornost posvetiti nadzoru i sankcioniranju prekršaja upravo tih kategorija vozača. Pojačani će se nadzor prvenstveno provoditi u dane vikenda, odnosno za vrijeme trajanja povoljnih meteoroloških uvjeta za sudjelovanje u prometu tih kategorija vozača, i to prilikom obavljanja redovne službe, ali i kroz provođenje zasebnih preventivno-represivnih akcija u prometu. Pri tome će se najviše nadzirati brzina kretanja vozila, nekorištenje zaštitne kacige, prisutnost alkohola u organizmu, istek valjanosti prometne dozvole, tehnička (ne)ispravnost vozila, korištenje vozila čija snaga prelazi propisanu jačinu, oduzimanje prednosti prolaska, nepropisno obilaženje, pretjecanje i mimoilaženje, upravljanje prije stjecanje prava, propisno postavljanje i vidljivost registracijske oznake…

Jednako tako, a s obzirom na saznanja da određeni broj vlasnika mopede preinačuju tako da otklanjaju tehničku blokadu krajnje brzine kretanja te potom razvijaju brzine znatno veće od tvornički deklariranih, odnosno zakonom propisanih za tu kategoriju vozila, u suradnji sa stanicama za tehnički pregled vozila, radit će se i izvanredni tehnički pregledi mopeda, pri čemu će se posebno kontrolirati krajnja brzina i razina buke.

U suradnji s moto udrugama organizirat će se i preventivne aktivnosti tijekom kojih će se ukazivati na opasnosti vožnje motocikala i mopeda te korisnost zaštitne opreme (kacige, odijela i sl.).

Što se tiče poduzimanja mjera usmjerenih na zaštitu pješaka u prometu, u vrijeme i na mjestima koja su analitički iskazana kao ugrožena, planirat će se i provoditi aktivnosti nadzora pješaka, odnosno njihovog poštivanja prometnih propisa (korištenje pješačkih prijelaza, poštivanje crvenog svjetla, korištenje pothodnika i dr.). Naravno, sankcionirat će se i vozači koji ne poštuju prednost prolaska pješaka.  

U provođenje planiranih aktivnosti uključit će se maksimalno raspoloživ broj policijskih službenika, koji će pritom koristiti svu raspoloživu opremu i uređaje za nadzor i kontrolu u prometu.  

Ovom prilikom posebno podsjećamo na obveze i odgovornost roditelja mladih osoba koje koriste motocikle i mopede te apeliramo na roditelje da prije same kupnje mopeda ili motocikla poduzmu sve potrebne predradnje kako bi njihova djeca bila što zaštićenija i osposobljenija za sigurno sudjelovanje u prometu. Pod tim mislimo na obvezu polaganja vozačkog ispita, obavljanje tehničkog pregleda i registracije vozila, provjeru tehničke ispravnosti vozila, kupnju zaštitne kacige, kao i druge potrebne zaštitne opreme.



Stranica