Okrugli stol "Sigurno u zimu"

Slika topvijesti/godina2010/PROSINAC/zimska_guma.jpg

Najviše se raspravljalo o korištenju i nekorištenju zimskih guma te mogućnosti da se u Hrvatskoj, kao i u susjednim zemljama, uvede obveza korištenja zimskih guma u određenom razdoblju. Prilika za to su najavljene izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

Zbor automobilskih novinara Hrvatskog novinarskog društva organizirao je okrugli stol „Sigurno u zimu“. Na skupu je tridesetak stručnjaka iz raznih područja prometa, u suradnji s Hrvatskom udrugom vozača i autoservisera, zajedno s novinarima specijaliziranima za automobile i promet Hrvatskog novinarskog društva, analiziralo sigurnosnu situaciju na hrvatskim cestama, s naglaskom na pripremu i prilagodbu vozača zimskim uvjetima na cesti.

Josip Mataija iz Odjela za sigurnost cestovnog prometa Ministarstva unutarnjih poslova izvijestio je o statističkim pokazateljima prometnih nesreća: do dana održavanja skupa na cestama je poginulo 388 osoba, što je čak 125 osoba ili 24 posto manje nego prošle godine (513 osoba). To znači da će na kraju godine biti ispunjen dugoročni plan iz Nacionalnog programa sigurnosti u prometu da se broj poginulih smanji ispod 10 poginulih na 100.000 stanovnika. Da se sigurnost u prometu neprestano povećava kazao je i Tomo Kišić iz HUVA-e te predočio podatke koje kažu kako je 1986. godine u tadašnjoj SR Hrvatskoj u prometu poginulo čak 1600 ljudi.

O glavnoj temi koja se ticala zime govorili su dr. Stipan Matoš, predsjednik Hrvatske udruge vozača i servisera, Boris Raus, šef odjela za redovito održavanje i zaštitu cesta i prometa Hrvatskih cesta, Ante Pribanić iz Autoceste Rijeka-Zagreb, Nikša Bjelajac iz Informativnog centra HAK-a i Davor Lisicin iz udruge Sigurno u prometu.

Najviše se raspravljalo o korištenju i nekorištenju zimskih guma te mogućnosti da se u Hrvatskoj, kao i u susjednim zemljama, uvede obveza korištenja zimskih guma u određenom razdoblju. Prilika za to su najavljene izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama. Zbog specifičnosti položaja regija u našoj zemlji sugerirano je da se zakonodavcu predloži vremensko uvođenje obveze korištenja zimskih guma na dva moguća načina: ili regionalno ili na glavnim cestovnim pravcima i to u razdoblju od sredine jeseni do proljeća.

Naime, iako policija i cestari pored redovitih aktivnosti ulože maksimalan napor da u slučaju snježnih padalina ceste budu prohodne, dovoljan je jedan neodgovoran vozač i  sav će njihov trud biti "bačen u vodu" jer će zaustaviti promet prepriječenim ili u snijegu zaglavljenim vozilom.

Kristijan Tičak, glavni urednik časopisa Auto motor i sport naglasio je kako se u zapadnim zemljama olakšicama (najčešće na osiguranje) vozače stimulira da koriste zimske gume. Prema podacima koji su izneseni na okruglom stolu, za vrijeme nedavne snježne mećave u Gorskom kotaru svako drugo vozilo nije imalo propisanu zimsku opremu.

Josip Mataija je objasnio kako policija prema Zakonu takve automobile mora isključiti iz prometa, naplatiti im kaznu od 700 kuna te skinuti registracijske pločice jer nisu ispravni za prometovanje.

Iz svega spomenutog izveden je zaključak kako vozači nespremni ulaze svojim vozilima u zimu, a na put u složenim uvjetima za vožnju kreću uglavnom tvrdoglavi i neodgovorni. Za to je najvažnija edukacija koja je očito - podbacila.

Sandra Mikulčić iz Večernjeg lista je po pitanju edukacije istaknula kako ona mora početi već u obitelji kad se treba budućem sudioniku u prometu usaditi stav o opasnosti i odgovornosti. Sljedeći bitan termin za edukaciju su škole i to već od početnih razreda. Zaključci skupa su kako su i ove godine mediji i sve nadležne službe obavile dobar posao u informiranju i pripremi za promet u zimskim uvjetima. Predloženo je da se upotreba zimskih guma, kao najvažnijeg dijela zimske opreme, regulira zakonskom obavezom u određenom vremenskom razdoblju (kao npr. u Sloveniji), uz izuzetak područja s blažom klimom. Kao dugoročna strategija sigurnijeg prometovanja u zimskim uvjetima, naglašena je potreba vraćanja dodatnog školovanja novih vozača te pojačanog i stalnog educiranja svih sudionika u prometu, od vrtićkih dana do starosti.



Pisane vijesti