Osobne isprave
Međutim, za osobe kojima je do prestanka važenja Zakona o matičnom broju određen matični broj, na njihovo traženje moći će se i dalje izdati uvjerenje o određenom matičnom broju građana.
Uvjerenje o matičnom broju građana možete ishoditi u policijskoj upravi ili policijskoj postaji uz predočenje važeće identifikacijske isprave (osobne iskaznice, putovnice).
Građanin koji nije upisan u maticu rođenih u Republici Hrvatskoj treba prilikom prvog izdavanja osobne iskaznice ili putovnice priložiti inozemni izvadak iz matice rođenih ili rodni list.
Može i to u nadležnoj policijskoj upravi/policijskoj postaji gdje je podigla uplatnicu, odnosno koja je bila nadležna za izdavanje putovnice ili osobne iskaznice. Službena osoba će na uplatnici sačiniti bilješku da zahtjev nije realiziran, bilješku ovjeriti i uputiti stranku službi materijalno-financijskih poslova radi povrata uplaćenog iznosa.
Prilikom promjene prebivališta u Republici Hrvatskoj osoba je dužna ishoditi novu osobnu iskaznicu, jer je to javna isprava kojom hrvatski državljani, između ostalog, dokazuju prebivalište u Republici Hrvatskoj. Stoga je zbog promjene prebivališta u Republici Hrvatskoj potrebno mijenjati osobnu iskaznicu. Osoba koja nema prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj mora podnijeti zahtjev za izdavanje nove osobne iskaznice prije isteka roka važenja osobne iskaznice ako je promijenila državu u kojoj prebiva ili boravi izvan Republike Hrvatske.
Prema odredbi članka 1. Zakona o putnim ispravama hrvatskih državljana (NN 77/99, 133/02, 48/05, 74/9 i 82/15) putna isprava je javna isprava kojom se dokazuje identitet i hrvatsko državljanstvo. U putovnicu se ne upisuje podatak o prebivalištu njenog nositelja te ju nije potrebno mijenjati zbog promjene prebivališta.
Osobnu iskaznicu i putovnicu uz izvod iz matice umrlih potrebno je dostaviti policijskoj upravi/policijskoj postaji prema mjestu prijavljenog prebivališta umrle osobe radi poništenja isprava, te radi ažuriranja statusa isprava i statusa osobe u evidencijama MUP-a.
Osoba s navršenih 18 godina života s prijavljenim prebivalištem u Republici Hrvatskoj mora ishoditi osobnu iskaznicu. Osobna iskaznica je obvezna i za osobe koje su navršile 16 godina života kojima je sud u izvanparničnom postupku dopustio sklapanje braka te su sklopile brak, ako imaju prebivalište u Republici Hrvatskoj. Osoba koja nije ishodila osobnu iskaznicu iako je bila dužna to učiniti kaznit će se novčanom kaznom za prekršaj.
Pravo na osobnu iskaznicu imaju i osobe mlađe od 18. godina. Dakle, osobnu iskaznicu može imati i dijete bez obzira na godine života.
Maloljetna osoba starija od 12 godina mora biti osobno nazočna prilikom podnošenja zahtjeva za izdavanje osobne iskaznice, radi davanja otisaka papilarnih linija i potpisa.
Sukladno odredbama Zakona o osobnoj iskaznici, zahtjev za izdavanje osobne iskaznice podnosi se u policijskoj upravi ili policijskoj postaji. Zahtjev za izdavanje osobne iskaznice nije moguće podnijeti putem diplomatske misije ili konzularnog ureda Republike Hrvatske u inozemstvu.
Kako je osobna iskaznica osnovna identifikacijska isprava, potrebno je da podnositelj zahtjeva osobno i preuzme izrađenu osobnu iskaznicu. Međutim, osobnu iskaznicu i podatke za aktivaciju elektroničkog dijela osobne iskaznice te podatke za registraciju na Portal elektroničke osobne iskaznice, može preuzeti i punomoćnik na temelju valjane punomoći (u kojoj će, uz ostalo, izričito biti navedeno da je opunomoćenik ovlašten preuzeti izrađenu osobnu iskaznicu i podatke za aktivaciju elektroničkog dijela osobne iskaznice te podatke za registraciju na Portal elektroničke osobne iskaznice).
Nestanak osobne iskaznice ili sumnja u zlouporabu, u svrhu suspenzije certifikata, može se prijaviti korištenjem elektroničke usluge davatelja usluga certificiranja. U tom slučaju osoba je dužna u najkraćem mogućem roku prijaviti nestanak osobne iskaznice najbližoj policijskoj upravi, odnosno policijskoj postaji radi evidentiranja potrage za osobnom iskaznicom u evidenciji koja se vodi na informacijskom sustavu Ministarstva unutarnjih poslova.
Ako osoba čijoj su osobnoj iskaznici suspendirani certifikati zbog nestanka, prijavi pronalazak osobne iskaznice u roku od 8 dana od dana suspenzije certifikata, certifikati će ponovno postati važeći. Protekom roka od 8 dana od dana suspenzije certifikata, certifikati se automatski opozivaju i više se ne mogu koristiti.
Nestalu osobnu iskaznicu izdanu osobi starijoj od 70 godina bez certifikata, osoba kojoj je izdana može nastaviti koristiti ako njen pronalazak prijavi u roku od 15 dana od dana evidentiranja statusa nevažeće osobne iskaznice u evidenciji osobnih iskaznica.
Osoba koja bez odgode ne prijavi nestanak ili pronalazak osobne iskaznice kaznit će se novčanom kaznom za prekršaj.
- su se promijenili osobni podaci o njezinom osobnom imenu, osobnom identifikacijskom broju, spolu, datumu rođenja ili ako se promijenilo prebivalište u Republici Hrvatskoj
- fotografija na osobnoj iskaznici više ne odgovara izgledu osobe
- joj je istekao rok važenja
- je oštećena na način da je otežano ili onemogućeno vizualno ili strojno čitanje podataka u vizualnoj ili strojno čitljivoj zoni, ako je otežano ili onemogućeno strojno čitanje biometrijskih podataka s visoko sigurnog elektroničkog nosača podataka, ako je djelomično ili u potpunosti prelomljena ili iz bilo kojega drugog razloga ne služi svrsi.
Ako su se promijenili podaci o osobnom imenu ili osobnom identifikacijskom broju, osoba je dužna zatražiti opoziv ili suspenziju certifikata u roku od 2 dana od dana nastanka promjene. Nastupanjem navedenih okolnosti osobna iskaznica postaje nevažećom te je osoba dužna podnijeti zahtjev za izdavanje nove osobne iskaznice u roku od 15 dana od dana nastupanja tih okolnosti. Osoba koja u roku od 15 dana od dana nastupanja navedenih okolnosti ne podnese zahtjev za izdavanje nove osobne iskaznice kaznit će se novčanom kaznom za prekršaj.
Osobna iskaznica prestaje važiti i prije isteka roka na koji je izdana ako je:
- osoba umrla (punoljetni član kućanstva umrle osobe dužan je osobnu iskaznicu umrle osobe vratiti policijskoj upravi, odnosno postaji koja ju je izdala u roku od 15 dana od dana smrti osobe)
- osobi prestalo hrvatsko državljanstvo (osoba mora odmah po nastupanju navedene okolnosti vratiti osobnu iskaznicu policijskoj upravi, odnosno postaji koja ju je izdala)
- osoba odjavila prebivalište u Republici Hrvatskoj (osoba mora odmah po nastupanju navedene okolnosti vratiti osobnu iskaznicu policijskoj upravi, odnosno postaji koja ju je izdala)
- osoba odjavljena po službenoj dužnosti iz zbirke podataka o prebivalištu i boravištu u Republici Hrvatskoj (osoba mora u roku od 8 dana od dana dostave rješenja o odjavi prebivališta po službenoj dužnosti iz zbirke podataka o prebivalištu i boravištu vratiti osobnu iskaznicu policijskoj upravi, odnosno postaji koja ju je izdala)
- ako je osoba koja nema prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj promijenila državu u kojoj prebiva ili boravi izvan Republike Hrvatske.
Da, hrvatski državljanin koji nema prijavljeno prebivalište u Republici Hrvatskoj (bez obzira na godine života) može podnijeti zahtjev za izdavanje osobne iskaznice u bilo kojoj policijskoj upravi, odnosno policijskoj postaji te se u nju upisuje podatak o njegovom prebivalištu izvan Republike Hrvatske prema podacima o prebivalištu ispisanim u javnoj ispravi koju mu je izdalo nadležno tijelo države u kojoj ima prijavljeno prebivalište ili odobren boravak. U tom slučaju osobna iskaznica ne služi hrvatskom državljaninu kao dokaz prebivališta.
Rok važenja osobnih iskaznica i certifikata koje sadržava je pet godina, izuzev osobnih iskaznica izdanih osobama s navršenih 70 godina, koje imaju rok važenja od 40 godina.
Osobna iskaznica sadrži i elektronički čip na koji koji se pohranjuje prikaz lica nositelja osobne iskaznice i dva otiska papilarnih linija u interoperabilnim digitalnim formatima (u daljnjem tekstu: biometrijski identifikatori).
Potpisni certifikat je kvalificirani certifikat koji se koristi za podršku kvalificiranom elektroničkom potpisu koji ima istu pravnu snagu i zamjenjuje vlastoručni potpis sukladno propisima kojima je reguliran elektronički potpis.
Zakonom o putnim ispravama hrvatskih državljana („Narodne novine“, broj:77/99, 133/02, 48/05, 74/09 i 82/15) propisano je da se putovnica izdaje na osobni zahtjev. Zakon nema odredbe prema kojoj bi podnositelj zahtjeva bio dužan i osobno preuzeti putovnicu pa je, u skladu s odredbama Zakona o općem upravnom postupku („Narodne novine“, broj:47/09) iznimno kada to stranka traži moguće preuzimanje putovnice putem punomoćnika uz predočenje valjane punomoći.
Prilikom izdavanja nove putovnice, nadležno tijelo je dužno poništiti prethodnu putovnicu fizičkim bušenjem korica i svake stranice putovnice. Međutim, u putovnici se neće poništiti stranice na kojima se nalaze važeće vize i bilješke.
Nestanak ili pronalaženje putne isprave prijavljuje se policijskoj upravi ili policijskoj postaji ako je putna isprava nestala ili pronađena u Republici Hrvatskoj, odnosno najbližoj diplomatskoj misiji ili konzularnom uredu RH u inozemstvu, u slučaju nestanka ili pronalaska u inozemstvu.
Građanin kod prijave nestanka putovnice daje pisanu izjavu o okolnostima pod kojima je izgubio putovnicu ili mu je ona ukradena, a službena osoba na temelju te izjave u evidenciji putnih isprava putovnici ažurira status nevažeće isprave te za njom raspisuje objavu.
Dakle, nestanak putne isprave treba prijaviti odmah po saznanju, a protivno postupanje predstavlja prekršaj za koji je propisana novčana kazna u iznosu od 398,17 do 597,25 EUR, odnosno 3000 do 4500 kuna (fiksni tečaj konverzije 7,53450).
Međutim, predviđena je mogućnost da se u hitnim slučajevima (primjerice liječenje u inozemstvu, smrt ili bolest člana obitelji, neodgodiv službeni put ili drugi opravdani razlozi) zahtjev za izdavanje putovnice rješava odmah, a najkasnije u roku 48 sati i to ako se zahtjev za izdavanje putovnice podnese u Policijskoj upravi zagrebačkoj u Zagrebu, Ulica grada Vukovara 70, odnosno najkasnije u roku od tri radna dana ako se zahtjev za izdavanje putovnice podnese u ostalim policijskim upravama.
Osoba koja je navršila 16 godina života i kojoj je sud u izvanparničnom postupku dopustio sklapanje braka te je sklopila brak, zahtjev za izdavanje putne isprave podnosi osobno.
Dijete do navršenih 12 godina ne mora biti nazočno prilikom podnošenja zahtjeva za izdavanje putne isprave.
Zakonski zastupnik djeteta može biti roditelj, skrbnik ili osoba kojoj je odlukom suda povjereno ostvarivanje roditeljske skrbi nad djetetom u cijelosti ili u tom dijelu.
Ako zahtjev za izdavanje putne isprave za dijete podnese roditelj koji je na temelju sudske odluke lišen roditeljske skrbi ili mu je ograničeno pravo na ostvarivanje roditeljske skrbi ili je lišen poslovne sposobnosti u dijelu koji se odnosi na ishođenje putne isprave, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove rješenjem će odbaciti zahtjev za izdavanje putne isprave.
Ako se naknadno utvrdi da je putnu ispravu djetetu ishodio roditelj koji na to nije imao pravo, a putnu ispravu djeteta odbija predati roditelju koji samostalno ostvaruje roditeljsku skrb u cijelosti ili u dijelu koji se odnosi na ishođenje putne isprave, ministarstvo nadležno za unutarnje poslove rješenjem će poništiti putnu ispravu.
Protiv navedenog rješenja žalba nije dopuštena, ali se može pokrenuti upravni spor pred nadležnim upravnim sudom.
Za osobu lišenu poslovne sposobnosti u dijelu koji se odnosi na osobna stanja putnu ispravu preuzima zakonski zastupnik.
Ukoliko je zahtjev za izdavanje putne isprave predan u diplomatskoj misiji, odnosno konzularnom uredu Republike Hrvatske u inozemstvu, za sve obavijesti vezane uz ishođenje putovnice podnositelj zahtjeva treba se obratiti Ministarstvu vanjskih i europskih poslova Republike Hrvatske, jer izdavanje putovnica u tom slučaju nije u nadležnosti Ministarstva unutarnjih poslova.
Za biometrijsku putovnicu možete se fotografirati u bilo kojem foto-studiju u Republici Hrvatskoj. Važno je samo da prije fotografiranja fotografu naglasite da vam je fotografija potrebna za izradu biometrijske putovnice. Ministarstvo unutarnjih poslova poduzelo je sve mjere kako bi se Udruga fotografa unaprijed i pravovremeno obavijestila o promjenama na novim biometrijskim putovnicama za koje se primjenjuje ISO IEC 19794-5 standard za provjeru karakteristika fotografija osoba. Taj standard rigorozno propisuje geometrijska svojstva slike: dopuštene proporcije, orijentacije i položaj glave, očiju i drugih karakteristika lica kao i grafička svojstva: karakteristike pozadine, osvjetljenja, kontrasta i slično.