APEL - "Biciklisti, sigurno u prometu“

Photo PU_SiM/Vijesti/2010/biciklpao.jpg

Dolaskom toplijih dana na prometnicama se pojavljuje i sve veći broj biciklista. Dok jedni odabiru bicikl zbog jeftinije varijante prijevoza, drugi ga biraju radi rekreacije i svjesnosti o svom zdravlju te očuvanju okoliša od zagađenja. U većini država se prema današnjim važećim prometnim propisima bicikl smatra prometnim sredstvom, slijedom čega je biciklista ravnopravan sudionik u prometu. Unatoč tome, biciklisti su jedna od najugroženijih kategorija

Foto:  Ilustracija

Dolaskom toplijih dana na prometnicama se pojavljuje i sve veći broj biciklista. Dok jedni odabiru bicikl zbog jeftinije varijante prijevoza, drugi ga biraju radi rekreacije i svjesnosti o svom zdravlju te očuvanju okoliša od zagađenja.

U većini država se prema današnjim važećim prometnim propisima bicikl smatra prometnim sredstvom, slijedom čega je biciklista ravnopravan sudionik u prometu. Unatoč tome, biciklisti su jedna od najugroženijih kategorija sudionika u prometu. Mali broj biciklista u prometnim nesrećama ostane neozlijeđen, na području Sisačko-moslavačke županije godišnje tek 10-ak posto njih prođe bez ozljeda, a najmanje polovicu tih prometnih nesreća skrivili su upravo biciklisti.

Tijekom 2017. godine na području Policijske uprave sisačko-moslavačke evidentirano je ukupno 58 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti, pri čemu su dva smrtno stradala, 19 je zadobilo teške tjelesne ozlijede, a 25 biciklista lakše je ozlijeđeno. Godinu ranije, 2016. godine, evidentirana je 41 prometna nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti, a u njima je jedan biciklist smrtno stradao, 11 je bilo teže, a 19 lakše ozlijeđeno.

U cilju povećanja razine sigurnosti u cestovnom prometu, apeliramo na bicikliste, kao jednu od najranjivijih skupina sudionika, da u predstojećem razdoblju pojačanog sudjelovanja u prometu, dosljedno poštuju odredbe Zakona o sigurnosti prometa na cestama, a u prvom redu da:

  • se kreću biciklističkim stazama ili trakama tamo gdje su izgrađene, a u protivnom što bliže desnom rubu kolnika
  • ukoliko se kreću u skupini od dva ili više biciklista, obavezno budu jedan iza drugoga
  • na biciklu uvijek imaju ispravna svjetla i da ih koriste (na prednjoj strani svjetlo koje daje svjetlost isključivo bijele boje, a na stražnjoj strani svjetlo crvene boje)
  • tijekom noći (od prvog sumraka pa do potpunog svanuća), kao i tijekom dana ako je iz bilo kojeg razloga vidljivost smanjena, nose reflektirajući prsluk i odjeću svjetlijih boja
  • ne upravljaju biciklom pod utjecajem alkohola
  • mlađi od 16 godina prilikom vožnje obavezno koriste zaštitnu kacigu
  • ne prevoze druge osobe na rami bicikla.

Za spomenute prekršaje temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama predviđena je novčana kazna od 300 kuna, osim za vožnju pod utjecajem alkohola, za koju je predviđena novčana kazna od 500 kuna.

Prema članku 2. stavak. 1. točka 49. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, bicikl je vozilo, a osoba koja upravlja biciklom vozač, slijedom čega: 

  • biciklistima nije dozvoljeno kretati se nogostupom, jer je to površina namijenjena isključivo za kretanje pješaka (čl. 2. stavak 1. točka 20. ZSPC-a),
  • ukoliko se biciklista želi sa svojim biciklom kretati nogostupom, obavezan je sići s bicikla i gurati ga
  • biciklist ukoliko želi prijeći kolnik preko pješačkog prijelaza smjerom kojim se preko njega kreću pješaci, obavezan je sići s bicikla i gurati ga preko prijelaza. Pješački prijelaz je dio kolnika namijenjen isključivo za korištenje pješaka (čl. 2. stavak 1. točka 21. ZSPC-a).