Biciklisti u prometu – preventivno-represivna akcija policije

Photo PU_KA/MUP_slike/biciklisticka-staza01.jpg

Foto: ilustracija

Tijekom prvih devet mjeseci 2012. godine na području Policijske uprave karlovačke dogodile su se 34 prometne nesreće u kojima su sudjelovali vozači bicikla, od čega je jedna prometna nesreća s poginulim biciklistom, 24 prometne nesreće s ozlijeđenim biciklistima i devet prometnih nesreća s materijalnom štetom.

U prometnim nesrećama sudjelovalo je 35 biciklista, od kojih je jedan biciklist smrtno stradao, sedam biciklista zadobilo je teške tjelesne ozljede, 16 biciklista zadobilo je lakše tjelesne ozljede, dok je 11 biciklista bilo neozlijeđeno. Od ukupnog broja prometnih nesreća, 22 nesreće skrivili su vozači bicikla (jedna s poginulim osobama, 17 s ozlijeđenim osobama, četiri s materijalnom štetom). U šest prometnih nesreća sudjelovali su biciklisti pod utjecajem alkohola.

Najčešće okolnosti koje su prethodile prometnoj nesreći su: nepropisno uključivanje u promet (pet), nepoštivanje prednosti prolaska (pet), nepropisno kretanje kolnikom (četiri), ostale greške vozača (20).

U usporedbi s istim razdobljem 2011. godine u 2012. godini bilježi se isti broj prometnih nesreća u kojima su sudjelovali biciklisti, ali je zabilježeno smanjenje ukupnog broja stradalih biciklista za 14,3%. U 2012. godini zabilježena je jedna prometna nesreća sa smrtno stradalim biciklistom, dok u istom razdoblju u 2011. godini nema prometnih nesreća s poginulim biciklistima. Također, ove godine evidentirano je smanjenje broja prometnih nesreća s ozlijeđenim biciklistima za 17,2%, te povećanje broja prometnih nesreća s materijalnom štetom za 80%. Broj teško ozlijeđenih biciklista u 2012. godini u odnosu na 2011. godinu veći je za 40%, dok je broj lakše ozlijeđenih osoba u 2012. godini u odnosu na 2011. godinu manji za 30,4%.

Obzirom da su biciklisti jedna od najranjivijih skupina sudionika u prometu upozoravamo ih da su se dužni pridržavati zakonskih propisa kojima je regulirano njihovo ponašanje prilikom sudjelovanja u prometu, a u cilju njihove osobne sigurnosti i sigurnosti drugih sudionika u prometu. Stoga će policijski službenici Policijske uprave karlovačke danas tijekom dana provoditi pojačani nadzor ponašanja u prometu ovih sudionika u prometu i protiv svih koji se ne ponašaju sukladno zakonskim propisima i poduzimati propisane represivne mjere. Ujedno u svom preventivno-represivnom radu policija će obuhvatiti i kategoriju pješaka.

Biciklistima savjetujemo slijedeće:

  •  dijete do svoje 14 godine ne smije samostalno upravljati biciklom na cesti; iznimno može, ukoliko ga prati osoba starija od 16 godina ili ukoliko je, nakon navršenih devet godina prošlo program osposobljavanja za samostalno sudjelovanje u prometu biciklom i za to ima izdanu potvrdu,
  • biciklom se obavezno treba kretati biciklističkim stazama, pješačko-biciklističkim stazama i biciklističkim trakama; ukoliko se biciklist kreće prometnicom bez staza ili traka za kretanje biciklista, potrebno se kretati uz desni rub kolnika u pravcu kretanja,
  • kolnik se može prijeći na biciklu jedino na obilježenom biciklističkom prijelazu uz uvjet da se prethodno provjeri da li je to sigurno,
  • nikada se ne smije na obilježenom pješačkom prijelazu prilikom prelaska kolnika voziti na biciklu,
  • u grupi je uvijek potrebno voziti bicikl jedan iza drugoga, u koloni; ruke moraju uvijek biti na upravljaču bicikla i ne smije se pridržavati za drugog biciklistu ili neko drugo vozilo jer to doprinosi padovima i prometnim nesrećama,
  • prilikom skretanja potrebno se pogledom iza lijevog odnosno desnog ramena uvjeriti da li se može slobodno skrenuti lijevo odnosno desno; prije samog skretanja potrebno je dati znak lijevom ili desnom rukom ostalim sudionicima u prometu o namjeri skretanja,
  • kod skretanja ulijevo prvo se potrebno prestrojiti uz središnju liniju, ponovno provjeriti da li se sigurno može izvršiti radnja, prateći zamišljeni luk koji povezuje središnju liniju prometnice na kojoj se biciklist nalazi s desnim rubom prometnice kojom želi nastaviti kretanje, te nakon toga skrenuti u bočnu ulicu,
  • prilikom zaustavljanja treba se kretati uz desni rub kolnika i pomicanjem ruke gore-dolje signalizirati ostalim sudionicima u prometu da će se zaustaviti,
  • nakon konzumacije alkoholnih pića ne preporuča se upravljanje biciklom, jer je alkoholiziranost vozača bicikla najčešći uzročnik padova s bicikla. 

Osnovni prometni znaci koji svaki biciklist mora znati: 

   

U posljednje vrijeme na prometnicama je zabilježena i pojava takozvanih električnih bicikala. Pojam bicikla definiran je Zakonom o sigurnosti prometa na cestama kao vozilo koje ima najmanje dva kotača i koje se pokreće isključivo snagom vozača. Kako se električni bicikli mogu uz ljudsku pokretati i snagom elektromotora, riječ je o mopedima, koje Zakon o sigurnosti prometa na cestama definira kao motorno vozilo s dva ili tri kotača čiji radni obujam benzinskog motora nije veći od 50 cm3 ili čija trajna snaga u slučaju elektromotora ne prelazi četiri kilovata i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 50 km na sat. Stoga svi vozači koji upravljaju električnim biciklima koji se pokreću isključivo snagom elektromotora, moraju imati važeću vozačku dozvolu AM kategorije, a vozila kojima upravljaju moraju biti registrirana i osigurana.