Traktoristi, oprez u prometu!
Obzirom da su nastupile povoljne vremenske prilike, započela je i sezona obavljanja poljodjelskih radova, a time i učestalije sudjelovanje u prometu vozača traktora, te poljoprivrednih i radnih strojeva. Analizirajući podatke o sudjelovanju razmatrane kategorije vozila u prometnim nesrećama na području PU bjelovarsko-bilogorske, vidljivo je da je u 2011. godini zabilježeno ukupno 37 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači traktora. U tim nesrećama nije bilo smrtno stradalih osoba, dvije osobe su teško, a dvije osobe lako ozlijeđene. Time je ostvareno stanovito poboljšanje, odnosno smanjenje stradavanja ove kategorije sudionika u prometu s obzirom da je u 2010. godini zabilježeno ukupno 46 prometnih nesreća sa vozačima traktora u kojima su dvije osobe smrtno stradale, 3 osobe su teško ozlijeđene, a 8 osoba je lako ozlijeđeno.
Obzirom da su nastupile povoljne vremenske prilike, započela je i sezona obavljanja poljodjelskih radova, a time i učestalije sudjelovanje u prometu vozača traktora, te poljoprivrednih i radnih strojeva. Analizirajući podatke o sudjelovanju razmatrane kategorije vozila u prometnim nesrećama na području PU bjelovarsko-bilogorske, vidljivo je da je u 2011. godini zabilježeno ukupno 37 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači traktora. U tim nesrećama nije bilo smrtno stradalih osoba, dvije osobe su teško, a dvije osobe lako ozlijeđene. Time je ostvareno stanovito poboljšanje, odnosno smanjenje stradavanja ove kategorije sudionika u prometu s obzirom da je u 2010. godini zabilježeno ukupno 46 prometnih nesreća sa vozačima traktora u kojima su dvije osobe smrtno stradale, 3 osobe su teško ozlijeđene, a 8 osoba je lako ozlijeđeno.
Gledajući udio alkoholiziranih sudionika u tim nesrećama, u 2011.g. evidentirano je 9 sudionika ili 24,3% svih sudionika, odnosno gotovo svaki četvrti sudionik bio je pod utjecajem alkohola, dok je u 2010.g. zabilježeno 17 sudionika ili 36,9%. Vozači traktora najčešće uzrokuju prometne nesreće zbog nepropisnog kretanja vozila po kolniku, odnosno zbog nedržanja vozila na dovoljnoj udaljenosti od desnog ruba ceste, često puta u kombinaciji sa vožnjom pod utjecajem alkohola. Kao posljedica toga, prometne nesreće s traktorima najčešće se pojavljuju kao slijetanja traktora sa ceste. Za razliku od toga, mnogo više traktorista i putnika na traktorima i traktorskim prikolicama stradava na poljoprivrednim površinama i prilaznim putovima i to najčešće prevrtanjem. Najčešći uzroci stradavanja u tim slučajevima jesu: neiskustvo vozača, veliki nagibi na poljoprivrednim površinama i utjecaj alkohola zbog kojega dolazi do precjenjivanja vlastitih vozačkih sposobnosti, a nisu rijetki niti slučajevi nepropisnog prijevoza tereta. Putnici na tim vozilima najčešće stradavaju zbog pada na tlo uslijed nepravilnog prijevoza na vanjskim dijelovima karoserije traktora, priključaka i priključnih vozila koja nisu namijenjena prijevozu putnika (npr. na spojnoj poluzi na stražnjoj hidraulici traktora, na stepenicama traktora, blatobranima traktora, na raznim traktorskim priključcima, stranicama priključnih vozila i sl.).
Stoga ovim putem posebno apeliramo na vozače traktora i radnih strojeva da:
- uvijek vode računa o tehničkoj ispravnosti i valjanosti registracije traktora i priključnih vozila, naročito upravljačkog i kočionog mehanizma te signalizacije. U tu svrhu, preporučuje se obaviti tehnički pregled izvan stanica za tehničke preglede, koji stanice za tehničke preglede vozila već tradicionalno organiziraju s početkom proljeća diljem naše županije;
- prilikom obavljanja poljodjelskih radova ne skidaju s traktora kabinu ili zaštitni okvir;
- vode računa o konfiguraciji terena kojim se kreću (nagibi, nizbrdice i dr.) kako bi izbjegli prevrtanje traktora;
- ne voze pod utjecajem alkohola i drugih psihoaktivnih tvari;
- vode računa o atmosferskim prilikama (vrućina, sparina, kiša i dr.) i utjecaju istih, a posebice vozači starije životne dobi, te da ne započinju vožnju kada se loše osjećaju ili kada su umorni;
- na traktorima koji su prvi puta registrirani u Republici Hrvatskoj nakon 1. siječnja 1983. godine mora biti ugrađena sigurnosna kabina ili okvir koji vozača štiti od ozljeda u slučaju prevrtanja traktora;
- traktorom ima pravo upravljati samo vozač kojemu je izdana vozačka dozvola A1,A2,A, B,C1,C,D1,D i H kategorije.
- na traktoru se smije prevoziti onoliko osoba koliko ima ugrađenih sjedala, odnosno koliko je upisano u prometnoj dozvoli;
- na traktorskim priključcima zabranjeno je prevoziti osobe, osim na priključnim vozilima-prikolicama gdje je dopušteno prevoziti najviše pet osoba, s time da ne stoje i da ne sjede na stranicama prikolice;
- za vrijeme kretanja traktora nije dozvoljeno uskakati, iskakati, otvarati vrata i naginjati se izvan vozila;
- prilikom prijevoza tereta isti mora biti tako raspoređen i pričvršćen da ne ugrožava sigurnost sudionika u prometu i ne nanosi štetu cesti i objektima na cesti, da ne umanjuje stabilnost traktora i ne otežava upravljanje traktorom, da ne smanjuje preglednost vozaču traktora i da se ne rasipa po cesti, te da ne zaklanja svjetlosne i svjetlosno-signalne uređaje na vozilu, registarske pločice i druge oznake na vozilu.
U narednom razdoblju prometna policija će posebnu pozornost usmjeriti na nadzor prometovanja vozača traktora, te poljoprivrednih i radnih strojeva.