Vozači motocikala i mopeda - sigurnije u prometu
Početkom turističke sezone na cestama PU Splitsko-dalmatinske pojavljuje se veliki broj vozača motocikala i mopeda, kako domaćih tako i turista koji dolaze na ljetne destinacije svojim limenim ljubimcima.
Početkom turističke sezone na cestama PU Splitsko-dalmatinske pojavljuje se veliki broj vozača motocikala i mopeda, kako domaćih tako i turista koji dolaze na ljetne destinacije svojim limenim ljubimcima.
Za naglasiti je da na području PU Splitsko dalmatinske ima registrirano oko 28 000 motocikala i mopeda, pa kad tome dodamo broj turista koji dolaze s ovom vrstom vozila, možemo reći da se tijekom turističke sezone na prometnicama ove policijske uprave nalazi oko 40 000 motocikala i mopeda. S obzirom na tako veliki broj ove skupine motornih vozila na relativno malom području dolazi do povećane opasnosti za sve sudionike u prometu. Unatoč povoljnom stanju u prometu u kojemu za razdoblje 6 mjeseci tekuće godine bilježimo ukupno 160 prometnih nesreća, dok je u istom razdoblju 2011. godine evidentirano 247 prometnih nesreća što predstavlja smanjenje za 35,22%, u istim prometnim nesrećama 2 osobe su smrtno stradale, dok su tijekom prošle godine 4 osobe smrtno stradale, također je evidentno i smanjenje ozlijeđenih osoba u narečenim prometnim nesrećama za 25,81%.
Iako je iz statističkih podataka vidljivo smanjene ukupnog broja prometnih nesreća, odnosno povoljnije stanje sigurnosti ove skupine sudionika u prometu, potrebno je naglasiti da su već početkom ovog mjeseca odnosno dana 01. srpnja 2012. godine dogodile su se dvije prometne nesreće vozača motocikla u kojima su dvije osobe smrtno stradale.
Kako bi se smanjio broj stradavanja i povećala sigurnost ove kategorije sudionika u prometu, upozoravamo vlasnike i vozače motocikala i mopeda da se s ciljem povećane vlastite sigurnosti pridržavaju slijedećih uputa:
I. da provjere tehničku ispravnost uređaja na mopedima i motociklima, a što podrazumijeva:
- provjere tehničku ispravnost uređaja na svojim vozilima,
- provjere ispravnost zaštitne opreme,
- provjere tlak u gumama.
II. da prije vožnje mopedom ili motociklom na kolniku:
- očiste vizir, koriste homologiranu zaštitnu kacigu na glavu uredno pričvršćenu (zakopčanu),
- upale dnevno ili kratko svjetlo,
- koriste zaštitnu opremu (jakna, hlače, štitnici, čizme i rukavice), prilagode brzinu vožnje uvjetima na cesti (stanju i karakteristikama ceste),
- ne upravljaju ako su umorni ili pod utjecajem alkohola ili droga, kao i za vrijeme nepovoljnih vremenskih prilika, neka odgode vožnju motocikla
- ako voze u skupini, da voze jedan iza drugoga,
- prilagode brzinu vožnje uvjetima na cesti
- izbjegavaju vožnju na dijelovima kolnika na kojima ima pijeska, ulja i slično, posebice u zavojima i asfaltnim površinama,
- ne voze prevelikim brzinama, niti slalom između vozila (mopedi i motocikli su uski zbog čega ih pri većim brzinama drugi sudionici u prometu teže uoče),
- da u prometu budu odgovorni sudionici i da imaju u vidu kako uz pješake spadaju u skupinu najugroženijih sudionika u prometu.
Ovom prilikom posebno naglašavamo obveze i odgovornost roditelja mladih osoba koje koriste motocikle i mopede, odnosno apeliramo na roditelje da prije same kupnje mopeda i motocikla poduzmu sve potrebne predradnje (polaganje vozačkog ispita, obavljanje tehničkog pregleda i registracije vozila, provjera tehničke ispravnosti vozila, kupnja zaštitne kacige i druge potrebne zaštitne opreme), kako bi vozači bili što zaštićeniji i osposobljeniji za sigurno sudjelovanje u prometu.
Nadzor vozača
Tijekom ljeta zbog povećanog broja vozača motocikala i mopeda, prilikom obavljanja redovnih zadaća, ali i kroz provođenje zasebnih akcija u prometu, maksimalna pozornost će se posvetiti nadzoru i sankcioniranju prekršaja tih kategorija vozača. Pri tome će se najviše nadzirati brzina kretanja, nekorištenje zaštitne homologirane kacige, prisutnost alkohola i droga u organizmu, istek valjanosti prometne dozvole, tehnička neispravnost vozila, korištenje vozila čija snaga prelazi propisanu jačinu, oduzimanje prednosti prolaska, nepropisno obilaženje, pretjecanje i mimoilaženje, upravljanje prije stjecanje prava, propisno postavljanje i vidljivost registracijske oznake i drugo.
Propisane sankcije
U slučaju nepoštivanja odredbi propisanih Zakonom o sigurnosti prometa na cestama, vozače ovih kategorija vozila podsjećamo i na sljedeće propisane represivne mjere:
- prekoračenje dopuštene brzine kretanja – ovisno o iznosu prekoračenja novčane kazne od 300,00 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana, uz za najveća prekoračenja brzine, određivanje do 3 negativna prekršajna boda i izricanja zaštitne mjere oduzimanja vozačke dozvole do 12 mjeseci;
- nekorištenje zaštitne kacige – novčana kazna u iznosu od 1.000,00 kuna; osim toga, policijski službenik naredbom će privremeno oduzeti vozačku dozvolu i isključiti iz prometa vozača motocikla ili mopeda i osobe koje se prevoze tim vozilima, ako kod sebe nemaju zaštitne kacige ili ih odbiju nositi na glavi;
- nepostavljanje registarske pločice na vidljivo mjesto – novčana kazna u iznosu od 300,00 kuna;
- upravljanje mopedom ili motociklom bez položenog vozačkog ispita – novčana kazna u iznosu od 5.000,00 do 15.000,00 kuna ili kazna zatvora do 60 dana;
- upravljanje mopedom ili motociklom koji nije registriran ili mu je isteklo važenje prometne dozvole za više od 15 dana – novčana kazna u iznosu od 2.000,00 kuna;
- upravljanje mopedom ili motociklom kojem je isteklo važenje prometne dozvole do 15 dana – novčana kazna u iznosu od 700,00 kuna;
- vožnja sa neupaljenim kratkim svjetlima - novčana kazna od 300,00 kuna, uz napomenu da na mopedima i motociklima za vrijeme vožnje tijekom cijele godine moraju biti upaljena kratka svjetla.
Podsjećamo i na odredbe propisane Zakonom o obveznim osiguranjima u prometu, a koje se odnose i na vlasnike ovih kategorija vozila:
- novčanom kaznom od 5.000,00 do 20.000,00 kuna kaznit će se za prekršaj pravna ili fizička osoba ako kao vlasnik prijevoznog sredstva prije uporabe prijevoznog sredstva u prometu ne sklopi ugovor o osiguranju.
Također, skrećemo pozornost i ostalim sudionicima u prometu na pojačanu prisutnost motocikla i mopeda u prometu i na povećani oprez, posebno za vrijeme vožnje u naseljenim mjestima.