Prometovanje motocikla i mopeda
Dolaskom toplijeg vremena očekuje se povećanje broja mopeda i motocikala u prometu na cestama.
Foto: Ilustracija
Tijekom 2013. g. na području Policijske uprave koprivničko - križevačke zabilježeno je 26 prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda, od čega jedna s poginulom osobom i 22 nesreće s ozlijeđenim osobama. Vozači motocikala sudjelovali su u 14 prometnih nesreća, od čega u jednoj nesreći s poginulim osobama i u 11 nesreća s ozlijeđenim osobama.
U ovim nesrećama stradala su 23 od ukupno 26 vozača mopeda, od čega je jedan vozač smrtno stradao, osam je teško ozlijeđeno i 14 vozača lakše ozlijeđeno. Stradalo je 12 od ukupno 14 vozača motocikala i jedan od dva putnika na motociklu, pri čemu su putnica i jedan vozač smrtno stradali, pet vozača je teško, a šest lakše ozlijeđeno.
Ukupno su vozači mopeda i motocikala sudjelovali u 40 prometnih nesreća, od čega u dvije nesreće s poginulim osobama i 33 nesreće s ozlijeđenim osobama. U ovim nesrećama stradalo je 36 mopedista i motociklista, od čega su tri smrtno stradala, 13 je teško i 20 lakše ozlijeđeno.
U odnosu na isto razdoblje prošle godine broj prometnih nesreća u kojima su sudjelovali vozači mopeda i motocikala smanjen je za dvije nesreće (2012. g. – 42), pri čemu je broj prometnih nesreća s poginulim osobama povećan za jednu nesreću (2012. – 2), dok je broj prometnih nesreća s ozlijeđenim osobama ostao na istoj razini (2012. – 33).
U odnosu na isto razdoblje prošle godine broj smrtno stradalih mopedista i motociklista povećan je za dvije osobe (2012. – 1), broj teško ozlijeđenih je ostao na istoj razini (2012. – 13), dok je broj lakše ozlijeđenih smanjen za dvije osobe (2012. – 22).
Najčešće okolnosti koje su dovele do ovih prometnih nesreća bile su neprilagođena brzina (10), oduzimanje prednosti prolaska (6) i vožnja na nedovoljnoj udaljenosti (5).
Najčešće vrste prometnih nesreća bile su slijetanje sa ceste (13), bočni sudar (8), te sudar prilikom vožnje u slijedu (5) i sudar vozila iz suprotnih smjerova (4).
Vozači mopeda i motocikala prouzročili su 26 prometnih nesreća, od čega dvije nesreće s poginulim osobama, 22 nesreće s ozlijeđenim osobama i dvije nesreće s materijalnom štetom.
Zaštitnu kacigu koristila su 24 mopedista od njih 27 ili 89 %, dok je zaštitnu kacigu koristilo 15 od 16 motociklista ili njih 94 %.
Pod utjecajem alkohola bilo je 12 od 26 vozača mopeda ili 46 %, te jedan od 14 vozača motocikala ili 7 %.
Dolaskom toplijeg vremena očekuje se povećanje broja mopeda i motocikala u prometu na cestama.
Kako bismo smanjili stradavanje ove kategorije sudionika u prometu, a posebice prevenirali događanje prometnih nesreća s najtežim posljedicama, svim vozačima mopeda i motocikala savjetujemo da:
• obavezno koriste homologiranu zaštitnu kacigu, te da ju pravilno pričvrste,
• ne upravljaju ovim kategorijama vozila prije stjecanja prava odnosno bez položenog vozačkog ispita za odgovarajuću kategoriju vozila,
• ne konzumiraju alkoholna pića prije i tijekom vožnje,
• poštuju ograničenja brzine kretanja vozila,
• ne kreću naglo iz mjesta (tzv. „startanje“) i da ne koče naglo i nepotrebno,
• ne pretječu druga vozila na nepreglednim mjestima (zavoji, prijevoji, nadvožnjaci i drugo) i kolone vozila,
• ne vrše preinake na svojim vozilima kojima pojačavaju snagu motora ili povećavaju razinu buke,
• na vozilu imaju upaljena svjetla,
• ne prevoze djecu,
• ne prevoze više osoba na vozilu od onog broja koji je upisan u prometnu dozvolu,
• ne sjedaju na moped ili motocikl ukoliko su umorni i pod utjecajem lijekova,
• vode računa o tehničkoj ispravnosti vozila, te važnosti prometne dozvole i osiguranja vozila,
• pravovremeno ostale sudionike u prometu obavijeste o promjeni smjera kretanja ili zaustavljanja.
Ističemo da svi putnici na mopedima i motociklima moraju, također, koristiti homologirane zaštitne kacige, koje moraju biti pravilno pričvršćene.
Vozače ostalih motornih vozila, prvenstveno vozače osobnih automobila koji čine većinu sudionika u prometu na cestama, pozivamo da prilikom sudjelovanja u prometu posebnu pozornost posvete vozačima mopeda i motocikala, posebice da prilikom vožnje u slijedu i usporedne vožnje prilikom pretjecanja ostavljaju dovoljan razmak između svog vozila i vozača mopeda ili motocikla kojeg prestižu, da poštuju pravo prvenstva prolaska vozača mopeda ili motocikala kroz raskrižja sukladno stvarno postavljenoj prometnoj signalizaciji, te da prilikom skretanja provjere „mrtvi kut“ obzirom da nisu rijetke prometne nesreće u kojima dolazi do naleta osobnih automobila na vozače motocikala koji ih pretječu jer vozač osobnog automobila nije provjerio tko se kreće iza njega.